Nejlepší celoroční pneumatiky 2024: Test, recenze & Vše, co potřebujete vědět
Až donedávna považovala spousta řidičů celoroční pneumatiky za polovičaté řešení, které nepředvádí žádné ohromující výkony ani v létě, ani v zimě. S tím, jak výrobci neustále pracují na jejich vylepšování a jak teplé zimy v posledních letech zažíváme, ale celoroční pneumatiky získávají na popularitě. To, že si nebudete muset dvakrát ročně dělat starosti s přezouváním, už je jen příjemný bonus. Zajímá vás, podle čeho celoroční pneumatiky vybírat, které jsou ty nejlepší a zda na nich můžete skutečně jezdit po celý rok? Přečtěte si náš článek!
Co se v článku dozvíte:
Nejlepší celoroční pneumatiky: testování a recenze
Víme, že výběr celoročních pneumatik není jednoduchý – proto jsme část práce udělali za vás! Hledali jsme napříč výrobci a cenovými kategoriemi, abychom pro vás mohli sestavit tento žebříček nejlepších celoročních pneumatik. Najdete v něm modely, na které se můžete spolehnout na suché, mokré i zasněžené vozovce, a některé vás překvapí i příjemně nízkou spotřebou.
Recenze Pirelli Cinturato All Season Plus
Pneumatiky z řady Cinturato All Season Plus od italského výrobce Pirelli jsou určeny především pro městské řidiče, kteří upřednostňují komfort a nechtějí se dvakrát do roka zabývat přezouváním. Směs dezénu je navržena tak, aby poskytovala stabilní tuhost v různých teplotách, od jara až do zimy. Stejně tak i u designu lamel se myslelo především na stabilitu stopy.
Směrový dezén je opatřen dvěma širokými podélnými kanály a doplněn o užší příčné kanálky, které zlepšují odvod vody na mokré vozovce. Tento systém je poměrně efektivní při prevenci aquaplaningu. Efektivitou spotřeby paliva spadají tyto pneumatiky do skupiny C, mají tedy poměrně nízký valivý odpor. K tomu všemu navíc disponují i označením 3PMSF, které se používá pro zimní pneumatiky.
Pneumatiky Pirelli Cinturato All Season Plus seženete v různých velikostech od 14 do 19 palců.
Pirelli Cinturato All Season Plus
Zjistit cenu
SKLADEM
3 349 Kč
|
Do obchodu | |
SKLADEM
3 917 Kč
|
Do obchodu |
Klady
- směs dezénu dobrře drží tuhost v různých teplotách
- efektivní proti aquaplaningu díky systému kanálků
- nízký valivý odpor (nízká spotřeba paliva)
Zápory
- vyšší cena
Recenze Michelin Crossclimate 2
Celoroční pneumatika Michelin Crossclimate 2 je určená pro náročnější řidiče, kteří sice nechtějí dvakrát do roka přezouvat, ale přesto si potrpí na kvalitu. Tento model vyniká skvělým bržděním na sněhu, ale i na suchu a na mokru, za které si dokonce vysloužil několik ocenění. Směs pryže, která tvoří běhoun, je tepelně přizpůsobivá a zvládá široký záběr teplot.
Drážky jsou uspořádány do písmene V, aby efektivně odváděly vodu, a pro lepší přilnavost na sněhu je pneumatika vybavena technologií P-hran. Díky konstrukci MaxTouch má pneumatika maximální kontakt s vozovkou a rovnoměrnější rozložení, které jí zajišťuje delší životnost. Bočnice Cool Running byly navrženy tak, aby spotřebovávaly menší množství energie, a pneumatika Crossclimate 2 má tak valivý odpor srovnatelný s letními modely, což znamená nižší spotřebu paliva (B).
Pneumatiku Michelin Crossclimate 2 seženete ve velikostech pro ráfky od 15 do 21 palců.
Klady
- vynikající brždění na suchu a mokru
- skvělá přilnavost na sněhu
- nízká spotřeba paliva
Zápory
- někteří uživatelé si stěžují na nižší životnost
Recenze Michelin CrossClimate+
Celoroční pneumatika Michelin Crossclimate+ je navržena pro bezpečnou a komfortní jízdu za všech podmínek. Tuhé dezénové bloky se zkosenými hranami se starají o co nejlepší přilnavost na suchu, zatímco na mokré vozovce a při teplotních extrémech oceníte inovativní pružnou směs, která tvoří běhoun.
Tato pneumatika využívá technologii Michelin EverGrip, která kombinuje speciálně navržené lamely, které mají skvělý záběr i při opotřebení, a speciální směs s vysokým podílem siliky, která pomáhá rozkládat přenos brzdných sil na celou plochu běhounu. Dezén uspořádaný do tvaru písmene V a samoblokující se 3D lamely jsou navíc zárukou komfortní jízdy a spolehlivého brždění i na sněhu.
Pneumatiku Michelin Crossclimate+ můžete koupit v rozměrech od 14 do 19 palců.
Klady
- technologie Michelin EverGrip, která zaručuje vynikající jízdní vlastnosti i při ubývání hloubky dezénu
- skvělé jízdní vlastnosti na sněhu
- tichá jízda
- vynikající přilnavost za mokra
Zápory
- tento model může mít vyšší spotřebu paliva
Recenze Continental AllSeasonContact
Výrobce Continental svou celoroční pneumatiku AllSeasonContact vybavil speciálně navrženou směsí s pryskyřicí a vysokým obsahem siliky, která jí zajišťuje pružnost za každého počasí, což oceníte zejména na mokru a sněhu. Na suchu vás potěší tuhý vzorek s minimem lamel, ale díky otevřeným ramenům si AllSeasonContact poradí i na mokru a ochrání vás před aquaplaningem. I díky tomu spadá do třídy B.
K prémiové třídě se řadí i svým valivým odporem, který odpovídá třídě B. Díky optimalizované geometrii bočnice a hloubce dezénu se na pneumatice efektivně rozkládá energie, což pro vás znamená úsporu za paliva. Snad jediné, co se dá pneumatice vytknout, je vyšší hlasitost při jízdě.
Pneumatiku Continental AllSeasonContact seženete ve variantách od 13 do 20 palců.
Klady
- nízký valivý odpor
- chrání proti aquaplaningu
- speciálně navržená směs pro maximální přizpůsobení teplotám
Zápory
- hlasitější
Recenze Vredestein Quatrac
Tato pneumatika je jedním ze základních modelů řady Quatrac od nizozemského výrobce Vredestein, který zapracoval především na hlubokém vzorku dezénu ve tvaru písmene V a zdokonalil úhly, délky a umístění jednotlivých lamel. Rozšířil kontaktní plochu, vytvořil novou směs s polymery a silikou a zpevnil ramenní bloky. To vše znamená, že je pneumatika odolná vůči aquaplaningu a podává vynikající výkon a suché i mokré vozovce.
Zatímco ramena jsou zpevněná a navržená spíše pro letní jízdu, střed běhounu je díky vyšší hustotě lamel zasvěcen bezpečnosti při zimní jízdě. Co ovšem pokulhává, je valivý odpor, který odpovídá skupině D. Na těchto pneumatikách tak můžete mít zbytečně vysokou spotřebu paliva.
Pneumatiky Vredestein Quatrac seženete ve velikostech od 15 do 17 palců.
Vredestein Quatrac
VyprodánoKlady
- zpevněná ramena pro komfortní letní ježdění
- efektivní vůči aquaplaningu
- střed běhounu s vyšší hustotou zdokonalených lamel je ideální pro jízdu v zimě
Zápory
- vysoký valivý odpor
Recenze Vredestein Quatrac 5
Vredestein Quatrac 5, předchůdce výše zmíněného modelu Quatrac, je ideální pneumatikou pro nenáročné řidiče, kteří potřebují spolehlivé pneumatiky na jízdu ve městě a nechystají se do velkých extrémů. Jak jsme u značky Vredestein zvyklí, střed dezénu s drážkami ve tvaru písmene V je navržen pro zimní výkon a skvělou ovladatelnost a brždění na sněhu. Asymetrická vnější podélná drážka se pak stará o maximální stabilitu na všech površích.
Směs pryže, ze které je vytvořen běhoun, si zachovává pružnost v každé teplotě, a díky obsahu siliky je také nadstandardně odolná. Díky rovnoměrnému rozložení tlaku při jízdě se pneumatika také rovnoměrně opotřebovává, což jí pomáhá zachovat si své jízdní vlastnosti co nejdéle.
Pneumatiky Vredestein Quatrac 5 seženete ve velikostech od 13 do 20 palců.
Klady
- cenově dostupná varianta
- dobrá ovladatelnost na suchu i mokru
- efektivní rozdělení běhounu na letní a zimní část
Zápory
- hned další model v řadě Quatrac nabízí výrazná vylepšení
- vysoký valivý odpor (D)
Recenze Hankook H750 Kinergy 4S2
Pokud patříte k nenáročným řidičům, pak by vám mohla padnout do oka pneumatika střední třídy H750 Kinergy 4S2 od jihokorejského výrobce Hankook. Nabízí především vyváženou kombinaci stability na suché, mokré i zasněžené vozovce. Široké zkosené drážky odvádějí vodu hned několika směry a zabraňují tak aquaplaningu. V létě oceníte také zvýšenou tuhost boků pneumatik a vyduté spojovací můstky pro lepší ovladatelnost.
Na zimu výrobce vybavil pneumatiky vysoce přilnavou směsí Weather Control s obsahem siliky, která zajišťuje bezpečnou jízdu mimo jiné i na sněhu. Na sněhu přijdou vhod také agresivněji tvarované drážky a 3D lamely. Pyšní se navíc valivým odporem ve třídě C, což je v této cenové kategorii příjemným překvapením.
Pneumatiky Hankook H750 Kinergy 4S2 seženete ve velikostech 14–17 palců.
Klady
- velmi stabilní jízda a skvělá ovladatelnost na suché vozovce
- přilnavá směs Weather Control pro bezpečnou jízdu obzvlášť na sněhu
- efektivní způsob odvádějí vody
Zápory
- vyšší spotřeba
- hlučnější
Recenze Bridgestone Weather Control A005 Evo
Na první pohled obyčejná celoroční pneumatika Bridgestone Weather Control A005 Evo si vás získá zejména svou vynikající přilnavostí na mokrém povrchu, kterým se řadí do třídy A. Může za to hustě osázený ramenní blok v kombinaci s vysokoobjemovými drážkami v dezénu.
Běhoun tvořený inovovanou směsí NanoPro-tech, která zlepšuje rozptýlení siliky, směrový dezén s drážkami ve tvaru písmene V a lamely tvarované do Z představují efektivní kombinaci pro lepší brzdnou dráhu a vynikající trakci na sněhu. V porovnání s předchozími pneumatikami od značky Bridgestone zastavíte s těmito na sněhu o 3 % rychleji. Díky optimálnímu rozložení tlaku se také můžete těšit na delší životnost pneumatiky.
Pneumatiky Bridgestone Weather Control A005 Evo ve velikosti 14–21 palců.
Klady
- vynikající přilnavost na mokru třídy A
- vylepšení brzdná dráha na sněhu
- dlouhá životnost
Zápory
- na ledu by mohly poskytovat lepší kontrolu
Recenze Falken Euroall Season As200
Euroall Season As200 jsou celoroční pneumatiky střední třídy od japonského výrobce Falken, která kombinují optimální jízdní vlastnosti pro všechna roční období. Co se týče přilnavosti na mokru, získaly pouze hodnocení v C třídě, ale řidiči si je na mokré vozovce paradoxně spíše pochvalují. Díky velké ploše, která přichází do kontaktu s vozovkou, mají dobrou trakci a poměrně nízkou brzdnou dráhu za všech podmínek.
I na sněhu a ledu je na ně spoleh, ale samozřejmě od nich nemůžete zdaleka očekávat to co od zimních pneumatik. Kde vás ovšem mohou spíše nepříjemně překvapit, je efektivita využití paliva. Ta je hodnocena písmenem F.
Pneumatiky Falken Euroall Season As200 pořídíte ve velikostech od 13 do 18 palců.
Klady
- dobrá přilnavost na mokru
- velká kontaktní plocha s vozovkou
- dobrý poměr ceny a výkonu
Zápory
- vysoká spotřeba paliva
Recenze Bridgestone Turanza All Season 6
Celoroční Bridgestone Turanza All Season 6 se rozhodně řadí k prémiovým pneumatikám. Bridgestone zase trochu vylepšil běhounovou směs, aby nabízela lepší kontakt s vozovkou, brzdný výkon a vyšší odolnost vůči opotřebení. Směrový dezén s optimalizovaným uspořádáním lamel zajišťuje maximální trakční sílu na sněhu a pomocí příčných drážek se stará o efektivnější odvod vody. Záběr na sněhu podpoří i hrany na dně drážek v centrální a ramenní oblasti.
Jednotlivé bloky mají zkosené hrany pro lepší brždění na suchu a zachování jejich tuhosti. I na mokré vozovce se na pneumatiky Turanza All Season 6 můžete spolehnout, což potvrzuje třída B, kterou si v přilnavosti na mokru vysloužily. Co se týče valivého odporu, jsou označeny C – tedy slušný průměr.
Pneumatiky Bridgestone Turanza All Season 6 koupíte ve variantě od 16 do 21 palců.
Klady
- vylepšená směs běhounu pro skvělý brzdný výkon
- obzvlášť na sněhu má vynikající vlasnosti
- velký kilometrový nájezd
Zápory
- vyšší cena
Recenze Kleber Quadraxer 3
Celoroční pneumatiky střední třídy Kleber Quadraxer 3 zajišťují stabilní výkon na suché i mokré vozovce. Je tomu tak díky kombinaci vylepšeného odvodu vody a technologie automatického blokování pro lepší tuhost. Že se na tento model můžete spolehnout za deště, dokazuje nejen B na energetickém štítku, ale také četné recenze řidičů.
Dezén je tvarovaný do písmene V a je opatřeny více hranami, aby dokázal zaručit maximální bezpečnost i na sněhu. Pneumatika navíc nabízí nezvykle tichou a komfortní jízdu. I efektivita spotřeby paliva je s valivým odporem ve třídě C celkem přijatelná.
Pneumatiku Kleber Quadraxer 3 pořídíte ve velikosti 15–20 palců.
Kleber Quadraxer 3
VyprodánoKlady
- skvělý výkon na mokré vozovce (třída B)
- překvapivě dobré jízdní vlastnosti na sněhu
- technologie pro zachování tuhosti zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti na suchu
Zápory
- nižší životnost
Rozdíly mezi celoročními, letními a zimními pneumatikami
Mezi letními, zimními a celoročními pneumatikami existuje několik zásadních rozdílů. A nejedná se zdaleka jen o hloubku vzorku, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Směs běhounu
Rozdíly mezi jednotlivými druhy pneumatik začínají už u jejich materiálu. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi pryže, která odolává i vyšším teplotám a neměkne při nich. Na suché a mokré vozovce tak poskytuje maximální trakci. Zimní pneumatiky jsou naopak typické nižší hustotou směsi, která je pružnější a zajišťuje lepší přilnavost na ledu a sněhu. Směs obsažená v celoročních pneumatikách je kompromisem mezi oběma typy.
Teplotní rozsah
Při výrobě pneumatik se myslí také na to, v jakých teplotách je budete nejčastěji používat. Letní pneumatiky jsou proto připraveny na vyšší teploty a v zimě mohou naopak ztvrdnout, což zhoršuje jejich trakci. To se u zimních pneumatik, které jsou navrženy do chladných teplot, nestane. U celoročních pneumatik se přirozeně počítá s širokým rozsahem teplot.
Vzor a hloubka dezénu
Největším rozdílem mezi zimními a letními pneumatikami spočívá samozřejmě v dezénu. Letní pneumatiky mají mělčí dezén s méně drážkami, který lépe přilne na suché a mokré vozovce. Minimální hloubka dezénu, kterou musí letní pneumatiky splňovat, je 1,6 mm.
Zimní pneumatiky jsou naopak charakteristické větším množstvím hlubokých drážek, agresivními lamelami a hloubkou dezénu minimálně 4 mm (ideálně by to ale mělo být o něco více). U celoročních pneumatik je dezén někde mezi letními a zimními – je navržen tak, aby zvládal široké spektrum podmínek, sucha přes déšť od až po sníh a námrazu. Pokud s nimi ale plánujete jezdit v zimě, musí splňovat hloubku minimálně 4 mm.
Chcete vědět více o zimních pneumatikách?
Přečtěte si také náš článek: Nejlepší zimní pneumatiky 2023: Test, recenze & Vše, co potřebujete vědět
Kdy použít celoroční pneumatiky
Je lepší použít celoroční pneumatiky, nebo každý duben a listopad přezouvat? To je otázka, kterou si klade spousta řidičů. Je jasné, že pokud chcete opravdu špičkové jízdní vlastnosti v náročných zimních, resp. letních podmínkách, pak je lepší vsadit v obou sezónách na specializované pneumatiky.
Pro některé řidiče ale hraje roli také finanční stránka věci, starosti spojené s výměnou pneumatik nebo méně naježděných kilometrů v extrémním počasí. A někdy mohou být celoroční pneumatiky skutečně tím nejlepším řešením. Kdy se vám vyplatí použít celoroční pneumatiky?
- Jezdíte převážně ve městě – Pokud vás nečeká řízení v horských podmínkách nebo po neupravených cestách, ale spíše po udržovaných silnicích ve městě, pak se bez zimních pneumatik můžete obejít.
- V zimě jezdíte jen výjimečně – Jestliže v zimě preferujete hromadnou dopravu a v autě toho moc nenajezdíte, mohou vám celoroční pneu stačit.
- Používáte kvalitní celoroční pneumatiky – Když už se rozhodnete pro celoroční pneu, dejte si pozor na to, abyste vybrali spolehlivé kousky. Některé z nich se podle nejnovějších testů dokonce v mnoha ohledech vyrovnají těm zimním.
Výhody celoročních pneumatik
Celoroční pneumatiky mají oproti pravidelnému přezouvání spoustu výhod, které z nich dělají oblíbenou volbu mnoha řidičů.
- Kombinují jízdní vlastnosti letních a zimních pneumatik – nezvykle vysoké teploty, které se u nás v posledních letech během zimy objevují, mohou dokonce zvládat lépe než zimní pneu, a zároveň vás s nimi nezaskočí ani podzimní sněžení
- Nemusíte se dvakrát do roka zabývat přezouváním pneumatik
- Ušetříte peníze nejen za pneumatiky, ale i za jejich uskladnění – můžete tak úspory využít k investici do opravdu kvalitní sady
- Opotřebovávají se méně, než kdybyste celoročně jezdili na zimních (a mají samozřejmě nesrovnatelně lepší vlastnosti než při celoročním používání letních pneu, ale to je každému jasné
Nevýhody celoročních pneumatik
Je ale jasné, že se za celoročními pneumatikami skrývá i několik nevýhod.
- Vždy budou kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami a v extrémních podmínkách nikdy nepodají stoprocentní výkon
- Vzhledem k neustálému používání se rychleji opotřebovávají
- Nemusíte je sice přezouvat, ale před zimou je vždy potřeba pamatovat na kontrolu hloubky dezénu, jinak vás může čekat za celoroční pneumatiky pokuta
Jak dlouho vydrží celoroční pneumatiky
Tím, že na celoročních pneumatikách jezdíte neustále, dochází samozřejmě k rychlejšímu opotřebení, než když sady pravidelně střídáte, obzvlášť v létě. Na rozdíl od letních a zimních jsou navíc celoročně vystaveny UV záření a dalším faktorům, které jim vůbec neprospívají.
Co se týče nájezdu, udává se životnost celoročních pneumatik mezi 40 000 a 160 000 kilometrů. Záleží přitom na výrobci, modelu i na tom, jak moc jim dáváte zabrat. Zároveň ale platí, že byste všechny typy pneumatik měli vyměnit nejdéle po 5–6 letech. To znamená, že pokud ročně najezdíte méně než 10–15 000 kilometrů, celoroční pneumatiky se vlastně opotřebovat nestihnou.
Jak vybrat kvalitní celoroční pneumatiky
Rozhodli jste se ušetřit si starosti s přezouváním a pořídit celoroční pneumatiky? Pak se ujistěte, že skutečně vyberete ty nejlepší – přece jen na nich budete jezdit celý rok! Přečtěte si našeho průvodce, který vás jejich výběrem provede krok po kroku.
Důležité parametry
Než se začnete rozhodovat mezi jednotlivými modely pneumatik a porovnávat jejich jízdní vlastnosti, začněte tím, zda je daná pneumatika vůbec vhodná pro vaše auto. To snadno poznáte z kódu, kterým je označena každá pneumatika. Může vypadat například takto:
195/65 R 15 91 H
Tento údaj mnohým laikům na první pohled dost možná nic neřekne. Pojďme proto podrobně rozebrat, co která část kódu znamená.
Šířka pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Z tohoto údaje zjistíte šířku příčného řezu pneumatiky v milimetrech.
Výška bočního profilu pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Výška bočního profilu pneumatiky vyjadřuje poměr výšky pneumatiky k šířce. Udává se v procentech.
Typ konstrukce pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Prvním písmenem v kódu se označuje typ konstrukce pneumatiky. Můžete se setkat s označením R (radiální konstrukce), D (diagonální konstrukce) nebo B (kombinovaná konstrukce). V dnešní době už se ale setkáte téměř výhradně s radiální.
Průměr ráfku
- 195/65 R 15 91 H
Podle tohoto označení zjistíte, pro jak velký ráfek je pneumatika vyrobena. Tento údaj je v palcích.
Hmotnostní index
- 195/65 R 15 91 H
Hmotnostní index označuje maximální zátěž, kterou pneumatika unese. Toto číslo platí pro jednu pneumatiku, celková nosnost tedy záleží na celkovém počtu pneumatik. Pozor ale, číslo nevyjadřuje přímo hmotnost! Jedná se o index, podle nějž můžete přesnou nosnost v kilogramech vyhledat v tabulce:
kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg |
0 | 45 | 1 | 46,2 | 2 | 47,5 | 3 | 48,7 | 4 | 50 |
5 | 51,5 | 6 | 53 | 7 | 54,5 | 8 | 56 | 9 | 58 |
10 | 60 | 11 | 61,5 | 12 | 63 | 13 | 65 | 14 | 67 |
15 | 69 | 16 | 71 | 17 | 73 | 18 | 75 | 19 | 77,5 |
20 | 80 | 21 | 82,5 | 22 | 85 | 23 | 87,5 | 24 | 90 |
25 | 92,5 | 26 | 95 | 27 | 97,5 | 28 | 100 | 29 | 103 |
30 | 106 | 31 | 109 | 32 | 112 | 33 | 115 | 34 | 118 |
35 | 121 | 36 | 125 | 37 | 128 | 38 | 132 | 39 | 136 |
40 | 140 | 41 | 145 | 42 | 150 | 43 | 155 | 44 | 160 |
45 | 165 | 46 | 170 | 47 | 175 | 48 | 180 | 49 | 185 |
50 | 190 | 51 | 195 | 52 | 200 | 53 | 206 | 54 | 212 |
55 | 218 | 56 | 224 | 57 | 230 | 58 | 236 | 59 | 243 |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 265 | 63 | 272 | 64 | 280 |
65 | 290 | 66 | 300 | 67 | 307 | 68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 425 | 79 | 437 |
80 | 455 | 81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 590 | 91 | 615 | 92 | 620 | 93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 |
100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1000 | 109 | 1030 |
110 | 1060 | 111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 | 114 | 1180 |
115 | 1215 | 116 | 1250 | 117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 |
120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 | 123 | 1550 | 124 | 1600 |
125 | 1650 | 126 | 1700 | 127 | 1750 | 128 | 1800 | 129 | 1850 |
130 | 1900 | 131 | 1950 |
Rychlostní index
- 195/65 R 15 91 H
Rychlostní index vyjadřuje, jakou maximální rychlost jízdy pneumatika zvládne. Podobně jako v případě nosnosti i zdě se jedná o index. Pokud vás zajímá, jakou rychlost vyjadřuje, nahlédněte do naší tabulky:
kód | km/h |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | přes 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | přes 300 |
Je nutné se řídit rozměry v technickém průkazu?
Konkrétní rozměry pneumatik a ráfků, které jsou povolené pro váš automobil, najdete v technickém průkazu. Může se stát, že vám na auto budou pasovat i pneumatiky jiných rozměrů. Rozhodně vám ale doporučujeme držet se údajů v průkazu. Neschválený rozměr vám totiž může způsobit nepříjemnosti při případné kontrole nebo nehodě.
Pokud víte, že vám na auto pasují i pneumatiky jiných rozměrů, a chcete je použít, je možné si údaje v technickém průkazu nechat upravit. Budete ale muset požádat výrobce o potvrzení a poté si změny nechat zapsat na STK.
Další parametry
Nejdůležitější parametry máme za sebou. Zdaleka to ale není vše, co byste u pneumatik měli sledovat. Pojďme se nyní podívat i na další parametry, které vám s výběrem pomohou.
Hloubka dezénu
Jedním ze zásadních parametrů, na které byste se při výběru pneumatik měli zaměřit, je hloubka dezénu. Tedy to, jak hluboký je vzorek na pneumatice. Tento údaj byste měli sledovat vždy, ale obzvlášť pozor si na něj dejte při nákupu použitých pneumatik.
- Letní pneumatiky musí mít hloubku dezénu minimálně 1,6 mm. To znamená, že jakmile má pneumatika méně, už ji nelze vůbec použít.
- Zimní pneumatiky musí dodržet minimálně hloubku dezénu 4 mm. Nové zimní pneumatiky se prodávají s dezénem okolo 7–8 mm, takže u těch není příliš důvod k obavám. Postupně se ale samozřejmě sjíždí. Proto pokud kupujete ojeté, nezapomeňte hloubku změřit a zvážit, jak dlouho vám pneumatiky vydrží.
- Celoroční pneumatiky musí dodržet stejná pravidla jako ty letní a zimní. To znamená, že v zimě musíte ohlídat hloubku dezénu minimálně 4 mm, zatímco v létě si vystačíte s hloubkou, která neklesne pod 1,6 mm.
Stáří pneumatiky (DOT)
Pneumatiky poměrně rychle stárnou. Proto se vyplatí vědět i to, kde na nich najdete údaj o jejich stáří. Tzv. DOT kód, který je vyražený na bočnici pneumatiky, je čtyřciferné číslo, ze kterého vyčtete nejen rok, ale i týden výroby. První dvě číslice vyjadřují týden, druhé dvě rok. Například DOT 0421 tedy vyjadřuje, že pneumatika byla vyrobena ve 4. týdnu (0421) roku 2021 (0421).
Jízdní vlastnosti pneumatik se zhoršují už zhruba po 3-4 letech (to platí zejména u zimních a celoročních pneumatik). Maximální stáří pneumatik, které byste neměli překračovat, je ale 6 let.
Ochranný lem
Zajímavým parametrem, obzvlášť pro ty z nás, komu dělá problém podélné parkování, může být i ochranný lem pneumatiky. Jedná se o přidanou vrstvu pryže na patce pneumatiky (tedy té části, která přiléhá k disku), která chrání ráfek před poškozením, pokud zavadíte například o obrubník.
Typ dezénu
U dezénu nezáleží pouze na hloubce. Rozhodující je také jeho typ.
- Symetrický dezén – Pneumatiku se symetrickým dezénem lze na vozidle umístit na kteroukoliv pozici.
- Asymetrický dezén – AU asymetrické pneumatiky se vnitřní strana liší od té vnější (jsou také označené INDSIDE/OUTSIDE). Podle toho se umisťuje buď na pravou, nebo levou stranu automobilu.
- Směrový dezén – V tomto případě má pneumatika označení směru jízdy, na které je potřeba dávat při umisťování pozor.
Dojezdové pneumatiky
U některých pneumatik se můžete setkat s označením „dojezdové“. Jedná se o běžné pneumatiky, které vám ale umožní pokračovat v jízdě i v případě defektu. Když tato situace nastane, zvládnou ještě zhruba 80 kilometrů, a to rychlostí maximálně 80 km/h. To je obvykle dost na to, abyste dojeli do nejbližšího servisu. Dojezdové pneumatiky je ale dovoleno instalovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách. Jinak byste totiž dost možná nepoznali, že došlo k defektu a že je pneumatiky v dojezdové fázi.
U různých výrobců se setkáte s různým označením dojezdových pneumatik:
- Bridgestone, Pirelli, Hankook – RFT
- Continental – SSR, CSR
- Dunlop – DSST
- Goodyear – ROF
- Michelin – ZP
Energetický štítek
Poměrně hodně toho o pneumatice můžete vyčíst i z energetického štítku, kterým je vybavena. Pokud vás zajímá, jak je na tom váš vybraný model s přilnavostí za mokra nebo úsporností, najdete to právě tam. Co všechno se z energetického štítku můžete dozvědět?
Výrobce
Prvním důležitým údajem, na který na štítku narazíte, je název výrobce.
Rozměry a indexy pneumatiky
Pod jménem výrobce najdete kód s označením šířky pneumatiky, výšky bočního profilu, konstrukce pneumatiky, průměru ráfku, hmotnostního indexu a rychlostního indexu, který jsme vysvětlili výše v tomto článku.
Třída vozidla
Dalším údajem je třída vozidla, pro kterou je pneumatika určena – C1 (osobní vozidla), C2 (lehká dopravní vozidla) nebo C3 (vozidla těžké váhy).
Efektivita využití paliva
Každá pneumatika má jiný valivý odpor, který rozhoduje o tom, kolik paliva spotřebujete při jízdě. Čím nižší valivý odpor, tím úspornější je jízda. Na energetickém štítku je valivý odpor vyjádřen písmeny od A (nejúčinnější) po E (nejméně účinný).
Přilnavost za mokra
Schopnost pneumatiky brzdit na mokré vozovce se označuje písmeny od A (nejkratší brzdná dráha) až po E (nejdelší brzdná dráha). Mezi jednotlivými kategoriemi je rozdíl zhruba 3–6 metrů.
Hlučnost pneumatiky
Na energetickém štítku najdete také počet decibelů, tedy jak hlučná je pneumatika při jízdě. Kromě něj je hlučnost také označena písmenem A (nejmenší hluk) nebo B (větší hluk). Dříve se používalo také označení písmenem C, ale to už nevyhovuje evropským normám, a tudíž se nepoužívá.
Označení zimní pneumatiky
Pokud se jedná o zimní pneumatiku, najdete na štítku také patřičný symbol. Jde buď o alpský symbol, nebo značku ledového krápníku u pneumatik vhodných do extrémně chladných podmínek
Značka
Při výběru něčeho tak zásadního, jako jsou pneumatiky, doporučujeme spolehnout se především na osvědčené výrobce. U velkých značek máte díky široké nabídce také větší šanci, že najdete pneumatiky, které odpovídají rozměrům vašeho vozu i vašim představám.
Celoroční pneumatiky Barum
Původně česká značka Barum, která dnes patří do skupiny Continental, vyrábí letní, zimní i celoroční pneumatiky pro osobní automobily. Mezi celoročními pneumatikami Barum najdete především cenově dostupné modely se základními jízdními vlastnostmi, které ocení spíše příležitostní a nenároční řidiči.
Celoroční pneumatiky Bridgestone
Japonská značka Bridgestone patří k největším výrobcům pneumatik na světě. V její nabídce najdete širokou škálu pneumatik, včetně pneumatik pro osobní a nákladní automobily, motocykly a zemědělská vozidla. Při jejich výrobě používá inovativní technologie, které pneumatikám zajišťují vynikající přilnavost a skvělé jízdní vlastnosti.
Celoroční pneumatiky Continental
Pneumatiky německé značky Continental už jsou na trhu pěknou řádku desetiletí. Najdete mezi nimi modely ve střední a vyšší třídě, u kterých se můžete spolehnout na kvalitu, vynikající výkon a maximální bezpečnost.
Celoroční pneumatiky Dunlop
Původně britská značka Dunlop, která je nyní ve vlastnictví americké společnosti Goodyear, vyrábí pneumatiky pro různá vozidla, včetně automobilů, motocyklů a jízdních kol. Pneumatiky Dunlop jsou známé zejména sportovními pneumatikami zaměřenými na výkon, najdete mezi nimi ale i spoustu dalších modelů, od střední až po nejvyšší třídu.
Celoroční pneumatiky Goodyear
Jeden z největších výrobců pneumatik na světě, Goodyear, se pyšní širokou nabídkou pneumatik pro velké množství typů vozidel. Jednou z velkých předností této značky je fakt, že si mezi jejich pneumatikami vybere prakticky každý – od nižších, cenově dostupných tříd až po prémiové modely pneumatik s vynikajícími jízdními vlastnostmi.
Celoroční pneumatiky Michelin
Francouzská společnost Michelin patří k největším výrobcům pneumatik vůbec. V její nabídce najdete zejména pneumatiky ve střední až vyšší cenové kategorii, které jsou známé důrazem na odolnost, bezpečnost, ale i úsporu paliva a udržitelnost.
Celoroční pneumatiky Nexen
Pneumatiky od jihokorejského výrobce Nexen jsou ideální pro méně náročné řidiče, kteří hledají spolehlivou, ale zároveň cenově dostupnou variantu. Pneumatiky Nexen stále nabízejí skvělý výkon. Kde ale můžete jejich nižší pořizovací cenu pocítit, je vyšší spotřeba paliva při jízdě.
Celoroční pneumatiky Nokian
Finská značka Nokian se zaměřuje na pneumatiky, které obstojí v náročných severských podmínkách. To ovšem neznamená, že byste v její nabídce našli pouze zimní modely. Naopak, nabízí i velmi kvalitní letní a celoroční pneumatiky, které spadají do střední až vyšší třídy. Společnost Nokian je mimo jiné známá svou snahou o udržitelnost.
Celoroční pneumatiky Pirelli
Pneumatiky od italského výrobce Pirelli můžete nejčastěji vídat na sportovních a luxusních vozech. Vynikají důrazem na inovativní technologie a bezkonkurenční výkon.
Cena
Nebudeme vám nic nalhávat, kvalitní pneumatiky se mohou prodražit. V tomto případě byste ale na cenu tolik hledět neměli. Dobře vybraná pneumatika vám totiž může pomoci předejít nehodě – a ta opravdu dobře vybraná vám navíc může pomoci ušetřit na palivu!
Celoroční pneumatiky do 1 500 Kč
Od levných celoročních pneumatik v této kategorii můžete očekávat jen to základní. Mívají jednoduše řešený dezén, jsou vyrobeny ze standardních směsí pryže a obecně se mohou rychleji opotřebovávat, obzvlášť v létě. Pokud potřebujete pneumatiky na občasnou jízdu po městě, můžete i v této kategorii najít takové, které vám budou vyhovovat.
Celoroční pneumatiky od 1 500 Kč do 3 000 Kč
U celoročních pneumatik ve střední kategorii se už můžete těšit na lepší trakci na mokru, ale i na sněhu a ledu, lepší ovladatelnost a celkový komfort při jízdě. V porovnání s nejnižší kategorií vám také o něco déle vydrží. Pro řidiče, kteří vyjíždějí často a za každého počasí, ale zároveň nevystavují pneumatiky velkým extrémům například ve vysokohorských oblastech, se v této kategorii najde spousta vynikajících modelů.
Celoroční pneumatiky nad 3 000 Kč
Hladká, tichá a úsporná jízda v létě i v náročnějších zimních podmínkách – to vám mohou nabídnout nejlepší celoroční pneumatiky v této kategorii. Využívají obvykle pokročilé technologie včetně speciálně upravených směsí pryže, inovativních dezénů a vyšší odolnosti vůči opotřebení. Pneumatik z této kategorie se budete zbavovat kvůli jejich stáří, ne kvůli poškození nebo sjetí vzorku.
Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR
Potřebujete pomoci s výběrem pneumatik pro váš typ auta? Pro seznam vhodných pneumatik pro každý model sice nemáme dostatek prostoru, uvádíme ale alespoň rozměry pneumatik pro vozy, které u nás patří v posledních letech k nejprodávanějším.
Upozorňujeme ale, že váš konkrétní vůz může mít i nestandardní rozměry, které nemusí odpovídat běžným rozměrům pro daný model. Při nákupu pneumatik se proto neřiďte pouze naším seznamem, pro jistotu vždy nakoukněte i do technického průkazu.
Pneumatiky pro Škoda Octavia
Škoda Octavia 3. generace (2012–2019)
- 195/65 R15
- 205/55 R16
- 205/50 R17
- 225/50 R17 (pouze Octavia 3 Scout)
- 225/45 R17
- 225/40 R18
- 225/45 R18 (pouze Octavia 3 Scout)
- 225/35 R19 (pouze Octavia 3 RS)
Škoda Octavia 4. generace (2019–dosud)
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 225/45 R18
- 225/40 R19
Pneumatiky pro Škoda Fabia
- 205/45 R16
- 195/55 R15
- 185/60 R14
- 205/40 R17
- 225/45 R17
Pneumatiky pro Hyundai i30
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 185/65 R15
- 195/65 R15
- 225/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Karoq
- 215/60 R16
- 215/55 R17
- 225/55 R17
- 235/40 R19
- 245/40 R19
- 245/45 R19
Pneumatiky pro Škoda Kamiq
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 215/45 R18
Pneumatiky pro Škoda Scala
- 185/65 R15
- 195/60 R15
- 205/55 R16
- 215/45 R17
Pneumatiky pro Škoda Superb
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 225/40 R18
- 235/45 R18
- 215/55 R17
Pneumatiky pro Škoda Kodiaq
- 235/55 R18
- 225/55 R17
- 235/50 R19
Pneumatiky pro Hyundai Tucson
- 245/45 R19
- 225/60 R17
- 225/55 R18
- 215/65 R17
- 215/65 R16
Pneumatiky pro Kia Ceed
- 205/55 R16
- 225/45 R17
- 195/65 R15
- 225/55 R16
- 205/50 R16
Testy pneumatik ADAC
Výběr pneumatik není jednoduchý, a přitom může být doslova otázkou života a smrti. Pro laika není snadné vyznat se ani ve všech základních parametrech, natožpak poznat kvalitní pneumatiku od té méně spolehlivé. Naštěstí ale existují organizace, které pneumatiky pravidelně podrobují nezávislému testování a pomáhají vám tak zjistit, do kterých modelů se vyplatí investovat.
K nejvýznamnějším nezávislým testům pneumatik patří testování německé organizace ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Ta vznikla už v roce 1903 a v současnosti má přibližně 20 milionů členů. Pomoc řidičům v nesnázích, a to nejen při výběru pneumatik, je jednou z hlavních činností této motoristické organizace. Má k tomu dokonce vlastní flotilu asistenčních automobilů („žlutých andělů“) a vrtulníků.
ADAC kromě pneumatik testuje i další produkty, které zajišťují na silnicích bezpečnost a spolehlivou jízdu, jako jsou autosedačky, autobaterie nebo stěrače. Na základě důkladného testování poté sestavuje žebříčky s podrobným hodnocením.
Výsledky testu celoročních pneumatik ADAC 2020
Celoroční pneumatiky pro vozy SUV střední třídy (235/55 R17)
Model pneumatiky | Celkové hodnocení* |
Continental AllSeasonContact | 3,6 |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,8 |
Michelin CrossClimate + | 3,9 |
Nokian Weatherproof | 3,9 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,3 |
Vredestein Quatrac pro | 5,2 |
Bridgestone Weather Control A005 | 5,4 |
Výsledky testu celoročních pneumatik ADAC 2018
Celoroční pneumatiky pro menší vozy (175/65 R14)
Model pneumatiky | Celkové hodnocení* |
Nexen N Blue 4 Season | 2,7 |
Continental AllSeasonContact 86 H | 3,0 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 | 3,3 |
Nokian Weatherproof | 3,4 |
Firestone Multiseason | 3,7 |
Maxxis AllSeason AP2 86 H | 3,7 |
Vredestein Quatrac 5 | 3,7 |
Hankook Kinergy 4s H740 86 T | 3,7 |
Michelin CrossClimate 86 H | 3,9 |
*Hodnocení: 0,6–1,5 velmi dobré, 1,6–2,5 dobré, 2,6–3,5 uspokojivé, 3,6–4,5 dostatečné, 4,6–5,5 nedostatečné
Kromě testování pneumatik ADAC se můžete opřít také o recenze ostatních uživatelů a testy dalších organizací a subjektů. Vždy si ale ověřte, že se jedná o nezávislé testování, do kterého nijak nezasahují žádní výrobci pneumatik. Pneumatiky pravidelně testuje například Autoklub ČR či německé magazíny Auto Bild, Firmenauto a Auto Zeitung.
Takhle například dopadl AutoBild test celoročních pneumatik v roce 2023:
Celoroční pneumatiky 235/55 R17
Model pneumatiky | Celkové hodnocení |
Michelin CrossClimate 2 | 1,3 (excelentní) |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 1,4 (excelentní) |
Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 | 1,5 (excelentní) |
Continental AllSeasonContact | 2,1 (dobré) |
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV | 2,3 (dobré) |
Vredestein Quatrac Pro | 2,3 (dobré) |
Cooper Discoverer All Season | 2,5 (dobré) |
Hankook Kinergy 4S2 | 3,2 (uspokojivé) |
Falken EUROALL SEASON AS210 | 3,3 (uspokojivé) |
Bridgestone Weather Control A005 EVO | 3,5 (uspokojivé) |
Nokian SeasonProof | 3,5 (uspokojivé) |
Minerva All Season Master | 4,4 (nelze doporučit) |
Celoroční pneumatiky v zahraničí
Pokud používáte celoroční pneumatiky v našich podmínkách, mohou vám ušetřit spoustu starostí s každosezónním přezouváním. Nemusí to s nimi ale být tak úplně jednoduché – v některých případech vám naopak mohou starosti přidělat, například pokud se na nich chystáte vyrazit do zahraničí. Jak je to s celoročními pneumatikami v okolních evropských státech?
Celoroční pneumatiky v Německu
V Německu platí, že vaše auto musí být vybavené na takové podmínky, ve kterých jste se rozhodli vyjet na silnici. To znamená, že pokud nečekaně napadne sníh už v září, měli byste mít obuté zimní pneu.
Kromě toho ale v Německu v zimě můžete narazit na problém s celoročními pneumatikami, i když mají dostatečně hluboký dezén. Německo totiž nově vyžaduje, aby pneumatiky do zimních podmínek měly označení sněhové vločky s horským štítem (alpský symbol), což samozřejmě některé celoroční gumy mají, ale zdaleka ne všechny. Výjimkou jsou zatím pneumatiky se znakem M+S (mud + snow) vyrobené před rokem 2018. S těmi můžete brázdit německé silnice až do září roku 2024.
Celoroční pneumatiky v Rakousku
V Rakousku je situace velmi podobná jako u německých sousedů. Pokud se na jejich silnice vydáte v zimě, mělo by to být jen na pneumatikách s dezénem minimálně 4 mm a označením alpským symbolem.
Celoroční pneumatiky v Itálii
V Itálii vás, co se týče pneumatik, čeká zase trochu jiný chyták. S celoročními pneumatikami tam totiž můžete mít problém hlavně v létě. Je zakázáno jezdit v létě na zimních nebo celoročních pneu, pokud má pneumatika nižší index rychlosti, než jez zapsáno v technickém průkazu.
Jak na výměnu celoročních pneumatik
Chystáte se přezouvat pneumatiky na vlastní pěst? S těmi celoročními vás to sice nečeká tak často, ale dojít k tomu může – třeba pokud se rozhodnete v létě vyrazit do Itálie! Máme pro vás jednoduchý návod, podle kterého to zvládnete i doma na zahradě.
K výměně pneumatik budete potřebovat:
- Nové pneumatiky (již namontované na ráfcích)
- Hever
- Klíč na matice a šrouby
- Příručku k vozidlu
Jak na výměnu pneumatiky:
- Zaparkujte auto na rovné ploše s dostatkem prostoru. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku nebo zpátečku (u automatu P).
- Povolte šrouby na discích ještě před zvednutím auta. Neodstraňujte je ale úplně.
- Najděte v návodu k autu doporučené body pro umístění zvedáku a zvedněte pomocí něj auto ze země tak, aby bylo kolo ve vzduchu.
- Odšroubujte šrouby z disku původní pneumatiky a sundejte ji.
- Nasaďte disk s novou pneumatikou. Pozor u směrových pneumatik, u nichž je potřeba ohlídat, že šipka směřuje tam, kam má.
- Opět do kříže utáhněte šrouby na disku. Auto spusťte na zem a šrouby na zemi ještě dotáhněte. Hliníkové disky dotáhněte nadoraz, u plechových můžete dotáhnout menší silou.
- Stejným způsobem vyměňte zbylá tři kola.
- Zkontrolujte tlak v pneumatikách. Během zimy ho kontrolujte pravidelně, protože chladné počasí může způsobit pokles tlaku v pneumatikách.
- Po ujetí cca 20 až 30 km znovu zkontrolujte utažení všech šroubů na kolech.
Jak udržovat a skladovat celoroční pneumatiky
Hlavní výhodou celoročních pneumatik je to, že tuto otázku většina řidičů nemusí vůbec řešit. Přesto ale může dojít k situaci, kdy potřebujete pneumatiky sundat a nahradit dočasně jinými – například pokud se chystáte do vysokohorských oblastí nebo do zemí, ve kterých by vám vaše celoroční pneumatiky nestačily. Aby vám pneumatiky vydržely co nejdéle a v co nejlepším stavu, stačí dodržovat pár základních tipů.
- Před uskladněním pneumatiky očistěte – Než pneumatiky uložíte, důkladně se očistěte vodou a mýdlem. Odstraníte tak nečistoty včetně posypové soli, které by jim mohly škodit.
- Zkontrolujte dezén – Po zutí pneumatik zkontrolujte, zda se skutečně stále ještě jedná o celoroční pneu. Pamatujte, že minimální hloubka dezénu pro zimní jízdu je 4 mm.
- Vysušte pneumatiky – Po umytí počkejte, až pneumatiky úplně vyschnou. Jinak riskujete korozi ráfků.
- Skladujte pneumatiky na suchém, chladném místě – Pneumatiky uložte ideálně na suché místo bez extrémních teplotních výkyvů. Sklep nebo kůlna proto nemusí být dostačující, pokud se v nich drží vlhkost.
- Přikryjte pneumatiky – Pneumatiky přikryjte buď krytů, které jsou k tomu určené, nebo alespoň plachtou či pytli. Zabráníte tak usazování prachu a poškození slunečním zářením.
- Postavte pneumatiky – Pneumatiky byste neměli věšet (deformují se) ani skládat na sebe (poškodí se boční strany). Ideálně je postavte a vyskládejte vedle sebe.
- Nezatěžujte pneumatiky – I když vám pneumatiky zaberou hodně místa, snažte se je nepoužívat jako odkládací plochu. Způsobíte tak jejich deformaci.
- Pravidelně pneumatiky otáčejte – I ve vzpřímené poloze může docházet k opotřebení některých částí pneumatiky více než jiných. Pokud je necháváte uskladněné po delší dobu, občas je pootočte.
Nejčastější otázky při výběru celoročních pneumatik
Zůstaly některé vaše otázky o celoročních pneumatikách stále nezodpovězené? Podívejte se na ty nejčastější, třeba mezi nimi bude i ta vaše.
Pro koho se hodí celoroční pneumatiky?
Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi letními a zimními a je potřeba na ně tak i nahlížet. Pokud nepotřebujete stoprocentní výkon ani jednoho typu, pak pro vás mohou být celoroční pneu vhodným řešením. Celoroční pneumatiky se obecně hodí pro ty, kdo...
... žijí v mírném klimatu
...jezdí hlavně ve městě
... jezdí menším typem automobilu
... nenajezdí příliš kilometrů
... nejezdí v extrémních podmínkách
Pro koho se nehodí celoroční pneumatiky?
Pro některé řidiče ale celoroční pneumatiky naopak vůbec doporučit nelze. Jsou to zejména ti, kdo...
... žijí v oblastech s extrémním počasím (v zimě nebo v létě)
... najezdí ročně více než 10 000 kilometrů
... řídí často i v zimě
... očekávají stoprocentní výkon v extrémních podmínkách
Mohou mi celoroční pneumatiky ušetřit peníze?
Ano, celoroční pneumatiky vám mohou v některých ohledech ušetřit peníze. Místo dvou sad díky nim pořizujete pouze jednu, a pokud nenajezdíte každoročně desítky tisíc kilometrů, pravděpodobně se na nich „dvojnásobné“ opotřebení nestihne projevit před vypršením obecně platné životnosti pneumatik (5–6 let). Vyhnete se samozřejmě také výdajům za přezouvání a uskladnění pneumatik.
S celoročními pneumatikami je ale potřeba pohlídat si, aby byly skutečně dostačující. V některých zemích totiž nemusí splňovat požadavky a pak by se vám kvůli možným pokutám rozhodně nevyplatily.
Jak často bych měl kontrolovat a rotovat celoroční pneumatiky?
Aby vám celoroční pneumatiky dlouho vydržely, je potřeba jim věnovat dostatečnou pozornost. Obecně se doporučuje kontrolovat tlak v pneumatikách každý měsíc a střídat celoroční pneumatiky každých 6 000 až 8 000 km nebo podle doporučení výrobce pneumatik. Před každou zimou také nezapomeňte zkontrolovat, že stále ještě splňují požadavky na zimní pneumatiky.
Jak často měnit celoroční pneumatiky?
Kdy bude potřeba celoroční pneumatiky vyměnit za nové, záleží mimo jiné na tom, jakým stylem, jak moc a kde jezdíte. V průměru se udává, že celoroční pneumatiky mají životnost 40 000–160 000 kilometrů. Zároveň platí, že byste pneumatiky neměli používat déle než 6 let. Pokud ale dojde k poškození nebo nadměrnému sjetí pneumatiky před dosažením těchto milníků, pak bude potřeba ji vyměnit dříve.
Mohu používat celoroční pneumatiky i v náročných zimních podmínkách?
Celoroční pneumatiky jsou navrženy tak, abyste se na ně mohli spolehnout za každých podmínek, včetně těch zimních. Je ale potřeba mít na paměti, že v zimě nikdy nepodají takový výkon jako speciální zimní pneu. Pokud víte, že budete jezdit v oblastech se silným sněžením a námrazou, doporučujeme zvážit použití zimních pneumatik.
Autor článku
Tereza Staňková
Redaktor
„Jmenuji se Tereza a srovnávání zboží patří mezi mé superschopnosti. Než se pro cokoliv rozhodnu, ať je to pračka, zubní kartáček, nebo konev na zalévání, udělám si důkladný průzkum a porovnám všechny produkty, které mi přijdou do cesty. A právě proto mě baví psát pro Homago. Snažím se, aby moje články pomohly čtenářům najít a vybrat přesně to, co hledají.“