Nejlepší letní pneumatiky 2024: Test, recenze & Vše, co potřebujete vědět
Čeká i vás s přicházejícím jarem výměna pneumatik? Pak by vaší pozornosti neměl uniknout tento článek. Dozvíte se v něm, jak vybrat letní pneumatiky, které modely si vedly nejlépe v nezávislých testech nebo do kdy musíte vydržet na těch zimních.
Co se v článku dozvíte:
Nejlepší letní pneumatiky: testování a recenze
Máme pro vás dobrou zprávu: mezi nespočtem letních pneumatik nejrůznějších výrobců jsme našli ty nejlepší. Nabízejí skvělé jízdní vlastnosti v letních podmínkách, zaručí vám bezpečnou jízdu a podrží vás i na mokru nebo v zatáčkách. Plusové body jsme udělovali také za nízkou spotřebu paliva, dlouhou životnost pneumatik a inovativní technologie, které posouvají úroveň letních pneumatik zase o kus dál. Tady je náš výběr:
Recenze Kleber Dynaxer HP4
Letní pneumatiky Dynaxer HP4 od francouzské značky Kleber jsou vhodné pro vozy střední a nižší třídy. Jako první vás na nich upoutá vynikající přilnavost na mokré vozovce, která je ohodnocena třídou A. Zajišťuje ji efektivní rozložení středových bloků a obvodové drážky a zářezy na okrajích běhounu, které skvěle odvádějí vodu pryč od pneumatiky.
Stejně dobře si pneumatiky vedou i na suchu, kde nabízejí dobrou brzdnou dráhu. Co se týče odezvy a stability při dynamičtějších manévrech, pohybují se ovšem spíše okolo průměru. Čím to ale pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 vynahrazují, je skvělý kilometrový nájezd a odolnost vůči opotřebení. Potěší vás i poměrně nízká spotřeba paliva při jízdě.
Pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 můžete pořídit ve velikostech 14–17 palců.
Klady
- vyvážené jízdní vlastnost na mokru a suchu
- nízká spotřeba paliva
- vysoký kilometrový nájezd a odolnost vůči opotřebení
- tichá jízda
Zápory
- neuškodila by jim lepší stabilita při dynamické jízdě
Recenze Toyo Proxes CF2
Letní pneumatiky Toyo Proxes CF2 přinášejí oproti předchozímu modelu CF1 výrazné vylepšení v podobě běhounu s novou, plně silikátovou směsí. Pro řidiče to znamená delší životnost, lepší přilnavost na mokré vozovce a vyšší odolnost vůči poškození. Střed běhounu je opatřen čtyřmi drážkami pro efektivní odvod vody a brzdný výkon, díky kterému si pneumatika vysloužila zařazení do třídy B.
Dezén se také pyšní optimalizovanou tuhostí, která slibuje zvýšenou odolnost, kilometrový nájezd a nižší valivý odpor. Co se týče spotřeby paliva, patří tento model k lepším variantám. Jedná se o ideální volbu pro řidiče vozů se středním a vysokým výkonem.
Pneumatiky Toyo Proxes CF2 pořídíte ve velikostech od 13 do 18 palců.
Klady
- nová, vylepšená směs běhounu
- skvělý výkon na mokré vozovce
- nízký valivý odpor
- cenově velmi dostupná varianta
Zápory
- na měkkém povrchu, jako je lesní cesta, se jim nedaří úplně dobře
Recenze Falken ZIEX ZE310 ECORUN
Model Falken ZIEX ZE310 ECORUN nasazuje ostatním cenově dostupným letním pneumatikám laťku poměrně vysoko. Na suché vozovce poskytuje ukázkovou odezvu, stabilitu a krátkou brzdnou dráhu. A nezaostává ani na mokru, kde potvrzuje své označení třídy A (ve většině velikostí) vynikající ovladatelností, prevencí aquaplaningu a brzdnou dráhou. Používá k tomu technologii Adaptive Constant Pressure, díky které se tlak rovnoměrně rozkládá po celém běhounu, čímž se zvyšuje přilnavost.
ZIEX ZE310 ECORUN nabízí díky směsi 4D Nano Design i poměrně slušnou odolnost a slibuje vysoký kilometrový nájezd. Kde ovšem tento model nedopadl tak dobře, je efektivita spotřeby paliva. S valivým odporem v hodnotách C–D je nutno počítat s mírně vyšší spotřebou.
Pneumatiky Falken ZIEX ZE310 ECORUN pořídíte ve velikostech od 14 do 19 palců.
Klady
- vyvážené jízdní vlastnosti
- prakticky bezchybný výkon na suché a mokré vozovce
- dobrý kilometrový nájezd a odolnost
- skvělý poměr ceny a výkonu
Zápory
- nízká efektivita spotřeby paliva
Recenze Continental UltraContact
Při výrobě letní pneumatiky UltraContact kladl Continental důraz hlavně na vysokou odolnost a stabilitu. Vybavil ji novou směsí YellowChili, která odolává oděru, zajišťuje velmi dobrou přilnavost k vozovce a dobrý záběr. Při jízdě tak poskytuje vynikající zpětnou vazbu a při brždění je na ni spoleh na suchu i mokru. Na mokré vozovce celkově dosahuje poměrně slušných výsledků, co se ovladatelnosti a bezpečnosti týče. V aquaplaningu trochu zaostává, ale nijak výrazně.
A jak už jsme uvedli, když dojde na kilometrový nájezd a odolnost, díky inovativní směsi a optimalizovanému dezénu vyloženě vyniká. Velmi dobře si vede také, co se týče valivého odporu a hmotnosti. Čeká vás proto příjemně nízká spotřeba paliva.
Continental UltraContact seženete ve velikostech od 14 do 20 palců.
Klady
- vynikající brzdná dráha na suchu i mokru
- dobrá ovladatelnost na mokru
- nízká spotřeba paliva
- skvělá odolnost
- vysoký kilometrový nájezd
Zápory
- v aquaplaningu má mírné nedostatky
Recenze Pirelli Cinturato P1 Verde
Letní pneumatika Pirelli Cinturato P1 Verde rozhodně patří do prémiové třídy. Na suché i na mokré vozovce si vede lépe než většina konkurentů, jak naznačuje označení Verde (zelená), potěší vás i vysokou efektivitou spotřeby paliva. Italský výrobce použil hybridní materiály a inovativní dezén, které zaručují nejen vynikající výkon, ale také rovnoměrné opotřebování, díky kterému si pneumatika po celou dobu používání zachovává stejné jízdní vlastnosti.
Kromě toho slibuje delší životnost, dobrou odolnost a nízkou spotřebu paliva, o kterou se stará kombinace inovativních materiálů, aerodynamicky navržených bočnic a nízké hmotnosti pneumatiky. Navíc se jedná o tzv. dojezdovou pneumatiku, se kterou můžete i v případě defektu ještě nějakou chvíli pokračovat v jízdě. Jediný detail, který by se dal pneumatice Cinturato P1 Verde vytknout, je vyšší hlučnost.
Pneumatiky Pirelli Cinturato P1 Verde seženete ve velikostech od 14 do 17 palců.
Klady
- vynikající výkon na suchu i mokru
- technologie pro rovnoměrné opotřebovávání
- skvělá životnost a odolnost
- nízká spotřeba paliva
Zápory
- hlučnější
Recenze Continental SportContact 7
Pneumatiky Continental SportContact 7 jsou sice přizpůsobeny spíše sportovnější jízdě, ale využijí je řidiči různých tříd aut. Díky extra měkké směsi BlackChili, kterou doplňuje tuhý dezén s mělkými drážkami, slibují nejen skvělé jízdní vlastnosti, ale také dlouhou životnost. Na adaptivní dezén řady SportContact je spoleh na suché i mokré vozovce, kde i při vyšších rychlostech zajišťuje bezpečnou a stabilní jízdu. Spolehlivost a dobrou odezvu pneumatiky oceníte i v zatáčkách. Jen při aquaplaningu v zatáčkách by se podle některých nezávislých testů mohly chovat ještě o něco lépe.
Vynikají ovšem také v životnosti a kilometrovém nájezdu, stejně jako odolnosti. Stejně příjemným bonusem je i nízký valivý odpor, který zajišťuje také nízkou spotřebu paliva.
Pneumatiky Continental SportContact 7 pořídíte ve velikostech od 18 do 23 palců.
Klady
- spolehlivě bezpečná jízda na suché i mokré vozovce
- krátká brzdná dráha
- nízká spotřeba paliva
- vysoký kilometrový nájezd
- dobrá odezva v zatáčkách
Zápory
- aquaplaning v zatáčkách nabízí prostor pro vylepšení
- vyšší cena
Recenze Continental PremiumContact 7
Pneumatiky PremiumContact 7 navrhl Continental pro bezpečnost i při sportovní a dynamické jízdě. Nová měkká směs RedChili zlepšuje trakci pneumatiky i při nižších teplotách a přispívá k tomu, že na suché i mokré vozovce zastavíte s příjemně krátkou brzdnou dráhou. Právě za brždění ji oceňují i nejrůznější nezávislá testování.
Adaptabilní dezén se přizpůsobuje podmínkách na vozovce a zajišťuje lepší výkon a komfortní jízdu v široké škále situací. Vnější část pneumatiky s drážkami velmi dobře odvádí vodu, takže mohou jízdní vlastnosti PremiumContact 7 vyniknout i na mokré vozovce. Potěší vás i z hlediska kilometrového nájezdu a úsporné jízdy, podle některých uživatelů ale může pokulhávat v odolnosti vůči opotřebení.
Pneumatiky Continental PremiumContact 7 seženete ve velikosti od 16 do 21 palců.
Klady
- vynikající výkon na mokru
- velmi krátká brzdná dráha na suchu i mokru
- vysoký kilometrový nájezd
- nízká spotřeba
Zápory
- nižší odolnost vůči opotřebení
- hlasitější
Recenze Michelin Pilot Sport 5
Sportovní pneumatika Michelin Pilot Sport 5 je navržena tak, aby vám poskytla maximální životnost a kontrolu nad řízením. Dvojí sportovní dezén má vnitřní stranu se širokými podélnými drážkami, které skvěle odvádějí vodu a starají se o spolehlivost při jízdě na mokré vozovce. Vnější strana je tvořena tuhými dezénovými bloky, které vám naopak pomohou s přilnavostí na suchu. Díky technologii dynamické odezvy se můžete těšit na slušnou reakceschopnost, kterou oceníte zejména při rychlejší a dynamičtější jízdě. Technologie MaxTouch Construction se pak postará o rovnoměrné rozložení sil, které podporuje skvělé jízdní vlastnosti.
Kromě výkonu se tentokrát Michelin zaměřil i na design a vybavil pneumatiky bočnicemi mikrotexturou, která vytváří dojem sametu. Detail, který ovšem přispívá k celkovému prémiovému dojmu z modelu Pilot Sport 5.
Pneumatiky Michelin Pilot Sport 5 pořídíte ve velikostech od 17 do 21 palců.
Klady
- vynikající přilnavost na mokré vozovce
- skvělá reakceschopnost
- nadprůměrné jízdní vlastnosti na suché i mokré vozovce
- stylový design
Zápory
- kilometrový nájezd není podle uživatelů tak ohromující, jak výrobce slibuje
Recenze Pirelli P ZERO (PZ4) Sport
Letní pneumatika Pirelli P ZERO (PZ4) Sport představuje už čtvrtou generaci řady P ZERO, která ani tentokrát nezklamala. Směs běhounu se pyšní vysokým obsahem siliky, což napomáhá lepší trakci a pohodlné jízdě. Vnější běhoun spoléhá na optimalizovanou rozteč a design lamel, díky čemuž může nabídnout příjemně nízkou hlučnost pneumatiky.
Pneumatika zvládne předvést dynamické jízdní vlastnosti na suché i mokré vozovce, snadné ovládání, citlivé vyvážení v zatáčkách, přesnou odezvu a velmi dobrou ochranu proti aquaplaningu. Na suché i mokré vozovce můžete počítat s poměrně krátkou brzdnou dráhou – brždění na suchu má ovšem nad tím mokrým znatelnou převahu. To vše s sebou ale nese o něco vyšší valivý odpor, který se projeví na vyšší spotřebě paliva.
Pneumatiky Pirelli P ZERO (PZ4) Sport pořídíte ve velikostech od 17 do 23 palců.
Klady
- dobrá trakce na suchu i na mokru
- skutečně vynikající jízdní vlastnosti na suchu
- efektivní proti aquaplaningu
- nízká hlučnost
Zápory
- vyšší spotřeba paliva
Recenze Michelin Primacy 4+
Letní pneumatika Michelin Primacy 4+ patří jednoznačně do prémiové třídy. Na suché i mokré vozovce nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti, odezvu a brzdnou dráhu. Za zmínku stojí zejména brzdné vlastnosti na mokrém povrchu a odolnost vůči aquaplaningu. Vděčí za to mimo jiné technologii EverGrip, na které je postavena nejnovější generace směsi pryže se samoobnovujícím se běhounem s dvěma tuhostmi běhounu. Díky této směsi si pneumatika zachovává vlastnosti až do sjetí na úplné minimum, takže vás po cestě nic nezaskočí.
Technologie MaxTouch Construction rovnoměrně rozkládá síly a stará se o maximální kontakt s vozovkou, a tím pádem lepší trakci i životnost běhounu. I odolnost vůči oděru patří k lepším ve své kategorii, a nízká spotřeba paliva už je jen třešničkou na dortu.
Pneumatiky Michelin Primacy 4+ pořídíte ve velikostech od 16 do 21 palců.
Klady
- skvěle vyvážené jízdní vlastnosti
- vynikající brzdný výkon na suché i mokré vozovce
- nízká spotřeba paliva
- vysoký kilometrový nájezd
- vysoká odolnost vůči poškození
Zápory
- nenašli jsme
Kdy přezout na letní pneumatiky
Povinnost zimních pneumatik platí v České republice od 1. listopadu do 31. března. Pokud chcete mít jistotu, stačí, když budete na letní pneu přezouvat 1. dubna a vyměňovat je zpět za zimní nejpozději 31. října. Pokuta vás ale nutně nečeká ani v případě, že letní pneumatiky nasadíte o něco dříve. Povinnost jezdit na zimních pneu se totiž váže na několik podmínek:
- pokud se na silnici nachází sníh, led nebo námraza
- pokud se dá na základě povětrnostních podmínek očekávat, že se na silnici vytvoří souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy
- pokud je silnice označena dopravní značkou „zimní výbava“ – na těchto silnicích platí povinnost zimních pneumatik po celý rok bez ohledu na stav vozovky (často ovšem bývá opatřena dodatkovou tabulí s časovým vymezením platnosti)
Pokud žádná z těchto podmínek neplatí, znamená to, že můžete na letní pneu přezout i o něco dříve – klidně v polovině března, jestliže nemrzne a předpověď nehlásí ochlazení.
Proč si koupit kvalitní letní pneumatiky
Řada řidičů je ochotna investovat do zimních pneumatik, zatímco těm letním nepřikládá až takový význam. Někteří dokonce na léto vůbec nepřezouvají, případně používají sjeté zimní pneumatiky, které by už v zimě hloubkou dezénu neprošly, ale „v létě ještě postačí“. Letní pneumatiky se ale od těch zimních neliší pouze hloubkou vzorku – a rozhodně není radno je zanedbávat.
- Bezpečnost – Zatímco zimní pneumatiky skvěle zvládají sníh a námrazu, na suchu a mokru si naopak lépe poradí ty letní. Jsou navrženy tak, aby poskytovaly maximálně stabilní a bezpečnou jízdu s typicky letních podmínkách.
- Lepší ovladatelnost – Jízda na kvalitních letních pneumatikách je prostě znatelně jiná. Zejména ve vyšších rychlostech a na klikatějších silnicích si všimnete snazší ovladatelnosti v zatáčkách, lepší odezvy a stability.
- Lepší výkon za mokra – Kvalitní letní pneumatiky oceníte hlavně ve chvíli, kdy naprší. Jejich dezén a směs běhounu jsou totiž navrženy právě pro vynikající přilnavost na mokru a pomáhají zabránit aquaplaningu.
- Úspora paliva – Letní pneumatiky mívají obecně nižší valivý odpor, což znamená také nižší spotřebu paliva. Na zimních nebo méně kvalitních letních pneumatikách se vám tak letní jízda může prodražit.
Nevýhody letních pneumatik
Letní pneumatiky mají samozřejmě i několik nevýhod, kvůli kterým se mnoha řidičům nechce do letní sady pneumatik investovat peníze.
- Omezený výkon v zimních podmínkách – Nepředpokládáme sice, že byste na letních pneumatikách jezdili během zimy, ale lehká námraza či dokonce sněžení se mohou objevit klidně už v září nebo říjnu. A letní pneumatiky v takových podmínkách rozhodně nejsou zárukou bezpečnosti.
- Rychlejší opotřebení – Letní pneumatiky v porovnání s jinými typy obvykle nevydrží tak dlouho. Jejich životnost se pohybuje okolo 30 000–60 000 kilometrů, zatímco u celoročních pneumatik to může být i několikanásobně více (sice je také více zatěžujete, ale rozdíl je stále znatelný).
Jak poznat letní pneumatiku
Už jsme zmínili, že letní pneumatiky se od zimních liší v mnohem více ohledech než jen hloubce dezénu. Jsou navrženy tak, aby podávaly maximální výkon v typicky letních podmínkách – při vyšších teplotách, na suché a mokré vozovce.
Označení
Prvním viditelným rozdílem mezi letními a zimními pneumatikami je takzvaný alpský symbol (vločka na pozadí s horami). Na letních pneumatikách tento symbol nenajdete.
Hloubka dezénu
Tím největším rozdílem je samozřejmě hloubka dezénu. Zatímco zimní pneumatiky vyžadují minimálně 4 mm, u letních je minimum 1,6 mm (za ideální se ale považuje hloubka okolo 3 mm). V létě totiž nepotřebujete velkou hloubku, která by vám pomáhala s trakcí na sněhu, ale spíše optimální kontakt s vozovkou v suchých nebo mokrých podmínkách.
Vzor běhounu
Dezén letní pneumatiky je typický menším počtem mělčích drážek, často se souvislým žebrováním pro lepší stabilitu ve vyšších rychlostech. Lamely na letních pneumatikách jsou obecně méně výrazné a agresivní.
Směs běhounu
Při výrobě letních pneumatikách se používají pryžové směsi, které dobře obstojí ve vyšších teplotách. Nejlepší výkon nabízejí při teplotě vyšší než 7 °C. Složení, typicky s nižším obsahem přírodního kaučuku, je tvrdší.
Je lepší zvolit letní, nebo celoroční pneumatiky
Pokud nepatří přezouvání pneumatik dvakrát do roka k vašim oblíbeným činnostem, pak se možná přikláníte k použití celoročních pneumatik. Nemusíte se s nimi trápit výměnou ani skladováním, a přesto můžete počítat s dobrými jízdními vlastnostmi v létě i v zimě. Jsou ale celoroční pneumatiky skutečně výhodnější, nebo je lepší pořídit si letní pneumatiky?
Letní pneumatiky
Použití dvou sad pneumatik – letních a zimních – má své výhody i nevýhody.
Klady
- optimální výkon v teplém počasí
- skvělý výkon v mokru
- kratší brzdná dráha v letních podmínkách
- tišší jízda
Zápory
- dvakrát ročně musíte přezouvat
- sadu pneumatik, kterou nepoužíváte, je nutné uskladnit
Celoroční pneumatiky
I celoroční pneumatiky mají něco do sebe, ale i několik nevýhod.
Klady
- nemusíte se trápit přezouváním
- přijatelný výkon ve většině podmínek
- levnější řešení
Zápory
- v žádných podmínkách úplně nevynikají
- na mokré vozovce mohou být náchylnější k aquaplaningu
Chcete vědět více o celoročních pneumatikách?
Přečtěte si také náš článek: Nejlepší celoroční pneumatiky 2024: Test, recenze & Vše, co potřebujete vědět
Je lepší zvolit nové, nebo použité letní pneumatiky
Pneumatiky se mohou pořádně prodražit. Jedná se sice o investici, která se rozhodně vyplatí, zároveň je ale pochopitelné, že ne všichni jsou ochotni investovat velké částky do nové sady. Rozumným řešením tak může být pořízení použitých letních pneumatik. Jen je třeba při nákupu dávat pozor, aby vám nakonec nevyšel dráž než nové pneu.
Hloubka dezénu
U letních pneumatik je povinná hloubka dezénu sice „jen“ 1,6 mm, ale to neznamená, že je dobrý nápad kupovat pneumatiky, které mají hloubku skutečně jen 1,6 mm. Za ideální hloubku se považuje hodnota okolo 3 mm, a letní pneumatiky se navíc poměrně rychle sjíždí. Při nákupu na to myslete, ať vám nová sada alespoň nějaký ten rok vydrží.
Stáří pneumatiky
O kvalitě jízdy rozhoduje i stáří vašich pneumatik. Po 3–4 letech na nich začíná být znát opotřebení a po šesti letech už byste je vůbec neměli nazouvat. Stáří můžete i při pořizování ojetých pneumatik snadno zjistit podle DOT kódu vyraženého na bočnici (poslední čtyři číslice označují týden a rok, ve kterém byla pneumatika vyrobena).
Poškození
Počet najetých kilometrů se u použitých pneumatik bohužel dozvíte málokdy, ale známky opotřebení bývají viditelné. Zkontrolujte, zda nepraskají, nejsou vyboulené nebo viditelně poškozené například autonehodou. Ne vždy jsou ale defekty vidět, a tak je vždy nejlepší nakupovat od důvěryhodných prodejců.
Jak vybrat letní pneumatiky
Poznat letní pneumatiku od zimní při výběru nestačí. Abyste našli skutečně kvalitní sadu letních pneumatik, je potřeba sledovat celou řadu parametrů. Ale nebojte, máme pro vás jednoduchého průvodce, díky kterému výběru letních pneumatik snáze porozumíte.
Důležité parametry
Máte vyhlédnutou sadu letních pneumatik? Než se pustíte do prozkoumávání jejich jízdních vlastností, ujistěte se, že jste vybrali model vhodný pro váš vůz. Jak to poznat?
Každá pneumatika je označena kódem, které může vypadat například takto:
195/65 R 15 91 H
Tento kód vám sice na první pohled nic neřekne, ale je nabitý těmi nejdůležitějšími informacemi o pneumatice. Pojďme ho tedy kousek po kousku rozluštit.
Šířka pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Tento údaj vyjadřuje šířku příčného řezu pneumatiky v milimetrech – tedy to, jak široká pneumatika je.
Výška bočního profilu pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Podle tohoto údaje poznáte poměr výšky pneumatiky k její šířce, a to v procentech.
Typ konstrukce pneumatiky
- 195/65 R 15 91 H
Co se typu konstrukce pneumatiky týče, dnes už se setkáte prakticky výhradně s písmenem R (radiální konstrukce). Dříve se používalo také označení D (diagonální konstrukce) nebo B (kombinovaná konstrukce).
Průměr ráfku
- 195/65 R 15 91 H
Podle tohoto označení zjistíte velikost ráfku, pro který byla pneumatika vyrobena. Udává se v palcích.
Hmotnostní index
- 195/65 R 15 91 H
Hmotnostní index udává maximální zátěž, kterou jedna pneumatika unese. Nejedná se ovšem o jednotky hmotnosti, ale o index. Pokud chcete zjistit skutečnou nosnost, využijte k tomu tabulku.
kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg | kód | kg |
0 | 45 | 1 | 46,2 | 2 | 47,5 | 3 | 48,7 | 4 | 50 |
5 | 51,5 | 6 | 53 | 7 | 54,5 | 8 | 56 | 9 | 58 |
10 | 60 | 11 | 61,5 | 12 | 63 | 13 | 65 | 14 | 67 |
15 | 69 | 16 | 71 | 17 | 73 | 18 | 75 | 19 | 77,5 |
20 | 80 | 21 | 82,5 | 22 | 85 | 23 | 87,5 | 24 | 90 |
25 | 92,5 | 26 | 95 | 27 | 97,5 | 28 | 100 | 29 | 103 |
30 | 106 | 31 | 109 | 32 | 112 | 33 | 115 | 34 | 118 |
35 | 121 | 36 | 125 | 37 | 128 | 38 | 132 | 39 | 136 |
40 | 140 | 41 | 145 | 42 | 150 | 43 | 155 | 44 | 160 |
45 | 165 | 46 | 170 | 47 | 175 | 48 | 180 | 49 | 185 |
50 | 190 | 51 | 195 | 52 | 200 | 53 | 206 | 54 | 212 |
55 | 218 | 56 | 224 | 57 | 230 | 58 | 236 | 59 | 243 |
60 | 250 | 61 | 257 | 62 | 265 | 63 | 272 | 64 | 280 |
65 | 290 | 66 | 300 | 67 | 307 | 68 | 315 | 69 | 325 |
70 | 335 | 71 | 345 | 72 | 355 | 73 | 365 | 74 | 375 |
75 | 387 | 76 | 400 | 77 | 412 | 78 | 425 | 79 | 437 |
80 | 455 | 81 | 462 | 82 | 475 | 83 | 487 | 84 | 500 |
85 | 515 | 86 | 530 | 87 | 545 | 88 | 560 | 89 | 580 |
90 | 590 | 91 | 615 | 92 | 620 | 93 | 650 | 94 | 670 |
95 | 690 | 96 | 710 | 97 | 730 | 98 | 750 | 99 | 775 |
100 | 800 | 101 | 825 | 102 | 850 | 103 | 875 | 104 | 900 |
105 | 925 | 106 | 950 | 107 | 975 | 108 | 1000 | 109 | 1030 |
110 | 1060 | 111 | 1090 | 112 | 1120 | 113 | 1150 | 114 | 1180 |
115 | 1215 | 116 | 1250 | 117 | 1285 | 118 | 1320 | 119 | 1360 |
120 | 1400 | 121 | 1450 | 122 | 1500 | 123 | 1550 | 124 | 1600 |
125 | 1650 | 126 | 1700 | 127 | 1750 | 128 | 1800 | 129 | 1850 |
130 | 1900 | 131 | 1950 |
Rychlostní index
- 195/65 R 15 91 H
Podobně jako u hmotnosti i v tomto případě se jedná o index, jehož odpovídající hodnoty je nutné dohledat v tabulce. Vyjadřuje maximální rychlost, jakou se můžete v autě obutém do daných pneumatik pohybovat.
kód | km/h |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | přes 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | přes 300 |
Další parametry
Z nejdůležitějších parametrů, které jsme uvedli v předchozí části, zjistíte, zda můžete danou pneumatiku pro své auto vůbec použít. Pokud vás ale zajímají i parametry její kvality, budete toho o ní muset zjistit o něco více.
Hloubka dezénu
Jedním z velmi důležitých parametrů, a to nejen u zimních pneumatik, ale i u letních, je hloubka vzorku. Minimální hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 mm, za ideál se ale považuje spíše hodnota okolo 3 mm. Obzvlášť pokud pořizujete ojeté letní pneumatiky, dejte pozor, aby se neblížily minimální povolené hloubce.
Stáří pneumatiky (DOT)
Pokud nepořizujete zbrusu novou pneumatiku, měli byste věnovat zvýšenou pozornosti i jejímu stáří. Jízdní vlastnosti pneumatik se totiž zhoršují už po 3–4 letech, přičemž po 6 letech už byste na nich neměli jezdit vůbec.
Stáří pneumatiky poznáte podle takzvaného DOT kódu, který je vyražený na bočnici pneumatika. Jedná se o čtyřciferné číslo. První dvě číslice vyjadřují týden, kdy byla pneumatika vyrobena, druhé dvě rok. Například pneumatika označená DOT kódem 0222 byla vyrobena ve 2. týdnu (0222) roku 2022 (0222).
Ochranný lem
Plusovým bodem může být ochranný lem na patce pneumatiky. Jedná se o vrstvu pryže, která přesahuje přes ráfek a chrání ho před poškozením, například pokud zavadíte o obrubník.
Dojezdové pneumatiky
Dalším příjemným bonusem je to, pokud je pneumatika označena jako dojezdová. To totiž znamená, že na ní v případě defektu můžete ještě zhruba 80 kilometrů (rychlostí 80 km/h) můžete pokračovat v jízdě. To je obvykle dost na to, abyste se bez problému dostali do servisu a ušetřili si starosti. Každý výrobce označuje tento typ pneumatiky trochu jinak:
- Bridgestone, Pirelli, Hankook – RFT
- Continental – SSR, CSR
- Dunlop – DSST
- Goodyear – ROF
- Michelin – ZP
Dojezdové pneumatiky jsou ovšem povolené pouze u aut s kontrolou tlaku v pneumatikách, ve kterých defekt za jízdy poznáte.
Typ dezénu
Kromě hloubky dezénu sledujte i jeho typ. Ten je totiž důležitý ve chvíli, kdy se chystáte pneumatiky namontovat na auto.
- Symetrický dezén – Pneumatiku se symetrickým dezénem lze na vozidle umístit na kteroukoliv pozici.
- Asymetrický dezén – AU asymetrické pneumatiky se vnitřní strana liší od té vnější (jsou také označené INDSIDE/OUTSIDE). Podle toho se umisťuje buď na pravou, nebo levou stranu automobilu.
- Směrový dezén – V tomto případě má pneumatika označení směru jízdy, na které je potřeba dávat při umisťování pozor.
Energetický štítek
Každá pneumatika je opatřena energetickým štítkem, který vám prozradí několik dalších parametrů potřebných při vašem rozhodování. Co všechno se z energetického štítku dozvíte?
Výrobce
V horní části energetického štítku najdete jméno výrobce.
Rozměry a indexy pneumatiky
Pod jménem výrobce je uveden kód se všemi základními parametry, o kterém jsme se zmiňovali výše (šířka pneumatiky, výška bočního profilu, konstrukce pneumatiky, průměr ráfku, hmotnostní index a rychlostní index).
Třída vozidla
Dalším údajem je třída vozidla, pro kterou je pneumatika určena – C1 (osobní vozidla), C2 (lehká dopravní vozidla) nebo C3 (vozidla těžké váhy).
Efektivita využití paliva
Dalším údajem je efektivita využití paliva, která se odvíjí od valivého odporu pneumatiky. Čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba. Na energetickém štítku najdete označení třídy písmenem – A je nejnižší spotřeba, E je nejvyšší valivý odpor s nejméně efektivním využitím paliva.
Přilnavost za mokra
Schopnost pneumatiky brzdit na mokré vozovce se označuje písmeny od A (nejkratší brzdná dráha) až po E (nejdelší brzdná dráha). Rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi představuje zhruba 3–6 metrů. Letní pneumatiky v tomto parametru obvykle vynikají.
Hlučnost pneumatiky
Na energetickém štítku hlučnost pneumatiky při jízdě. Je označena písmenem A (nejmenší hluk) nebo B (větší hluk) a také přímo počtem decibelů. Dříve se používalo také označení písmenem C. To už ale nevyhovuje evropským normám, a tudíž se nepoužívá.
Označení zimní pneumatiky
Pokud se jedná o zimní pneumatiku, najdete na štítku také patřičný symbol. Jde buď o alpský symbol, nebo značku ledového krápníku u pneumatik vhodných do extrémně chladných podmínek. Na letní pneumatice byste ho logicky najít neměli.
Značka
Doporučujeme se při nákupu pneumatik orientovat i podle značky. Pneumatiky méně známých výrobců nemusí být nutně špatné, ale pokud vybíráte bez velkých předchozích zkušeností, s renomovanými značkami obvykle nešlápnete vedle.
Letní pneumatiky Barum
Původně česká značka pneumatik Barum dnes spadá pod skupinu Continental a zabývá se výrobou letních, zimních i celoročních modelů pneumatik. Typicky mezi nimi můžete najít cenově dostupné pneumatiky nižší a střední třídy, které vám nabídnou základní jízdní vlastnosti, životnost i odolnost.
Letní pneumatiky Bridgestone
Značka pneumatik Bridgestone, která pochází z Japonska, si vybudovala široké portfolio pneumatik, v nichž najdete modely pro osobní i nákladní auta, zemědělské vozy nebo motocykly. Pneumatiky Bridgestone vynikají díky inovativním technologiím a neustálému vylepšování jízdních vlastností i životnosti.
Letní pneumatiky Continental
Continental je německý výrobce pneumatik s dlouholetou historií. Zaměřuje se především na pneumatiky střední a vyšší třídy, které jsou dlouhodobě považovány za záruku kvality, bezpečnosti a maximálního výkonu.
Letní pneumatiky Dunlop
Znaška pneumatik Dunlop je součástí americké společnosti Goodyear. V její nabídce najdete pneumatiky pro všechny typy vozidel včetně motocyklů a jízdních kol. Kromě sportovních pneumatik, kterými je značka Dunlop proslulá, si můžete vybrat i z dalších modelů střední a vyšší třídy, které kromě výkonu zajišťují i bezpečnou jízdu.
Letní pneumatiky Goodyear
Americký výrobce Goodyear patří k největším výrobců pneumatik na světě. Můžete od něj očekávat širokou nabídku pneumatik pro různé typy vozidel i různé požadavky řidičů. V nabídce Goodyear totiž najdete prémiové pneumatiky pro maximální výkon a životnost, ale také modely střední nebo dokonce nižší třídy pro nenáročné řidiče.
Letní pneumatiky Hankook
Jihokorejský výrobce pneumatik Hankook patří k rychle rostoucím značkám. Je známý svými inovacemi a důrazem na kvalitu, bezpečnost a dlouhou životnost pneumatik. Kromě toho se snaží brát ohledy na životní prostředí, a tak jsou pneumatiky Hankook obvykle navrženy velmi hospodárně.
Letní pneumatiky Michelin
Od francouzské značky Michelin můžete očekávat kvalitu, důraz na bezpečnou jízdu a také řadu inovací a technologií, které dělají pneumatiky Michelin rok od roku lepšími. Kromě výkonu se Michelin zaměřuje i na udržitelnost, takže se můžete těšit na nízkou spotřebu paliva a vysokou odolnost.
Letní pneumatiky Nexen
Pneumatiky od jihokorejské značky Nexen jsou oblíbenou volbou řidičů, kteří hledají příznivý poměr ceny a výkonu. Jedná se o spolehlivé modely, které vás podrží v různých situacích, a jejich dostupná cena se rozhodně nepodepisuje na bezpečnosti. Řada modelů pneumatik Nexen ovšem úplně nevyniká v úspornosti.
Letní pneumatiky Pirelli
Od italského výrobce pneumatik Pirelli můžete vždy očekávat prémiovou kvalitu, maximální výkon a stylový design. Pneumatiky Pirelli patří do střední až vyšší třídy a jsou určeny zejména pro sportovní a luxusní vozy, ale vyberou si mezi nimi i řidiči ostatních vozů.
Cena
Letní pneumatiky nejsou zrovna malou investicí. A i když se rozhodně vyplatí, pro někoho může být cena přesto rozhodujícím faktorem. Co můžete očekávat od jednotlivých cenových kategorií?
Letní pneumatiky do 1 500 Kč
S letními pneumatikami v nejnižší cenové kategorii si vystačí spíše nenároční řidiči, kteří toho moc nenajezdí. Můžete si na nich všimnout rychlejšího opotřebení a celkově horších jízdních vlastností, obzvlášť na mokré vozovce.
Letní pneumatiky od 1 500 Kč do 3 000 Kč
Ve střední kategorii můžete očekávat o něco lepší výkon a delší výdrž letních pneumatik. Na suché vozovce vás čeká zcela komfortní jízda, na mokru už budou lépe znát rozdíly mezi jednotlivými výrobci. Pneumatiky ve střední třídě zvládnou větší kilometrový nájezd a jsou odolnější vůči poškození.
Letní pneumatiky nad 3 000 Kč
Pokud od letních pneumatik vyžadujete stoprocentní výkon na suchu i na mokru, porozhlédněte se v nejvyšší kategorii. Vrátí se vám to v podobě komfortní, stabilní a tiché jízdy, což ocení zejména ti, kdo v autě tráví hodně času a nezřídka se vydávají na dálnice a rychlejší silnice.
Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR
Stále si nejste jistí, jak vybrat ten správný rozměr pneumatiky? Připravili jsme pro vás jednoduchý přehled typů pneumatik vhodných pro nejprodávanější vozy v České republice. Než ale učiníte konečné rozhodnutí, vždy si konkrétní rozměr ověřte ve svém technickém průkazu!
Pneumatiky pro Škoda Octavia
Škoda Octavia 3. generace (2012–2019)
- 195/65 R15
- 205/55 R16
- 205/50 R17
- 225/50 R17 (pouze Octavia 3 Scout)
- 225/45 R17
- 225/40 R18
- 225/45 R18 (pouze Octavia 3 Scout)
- 225/35 R19 (pouze Octavia 3 RS)
Škoda Octavia 4. generace (2019–dosud)
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 225/45 R18
- 225/40 R19
Pneumatiky pro Škoda Fabia
- 205/45 R16
- 195/55 R15
- 185/60 R14
- 205/40 R17
- 225/45 R17
Pneumatiky pro Hyundai i30
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 185/65 R15
- 195/65 R15
- 225/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Karoq
- 215/60 R16
- 215/55 R17
- 225/55 R17
- 235/40 R19
- 245/40 R19
- 245/45 R19
Pneumatiky pro Škoda Kamiq
- 205/60 R16
- 205/55 R17
- 215/45 R18
Pneumatiky pro Škoda Scala
- 185/65 R15
- 195/60 R15
- 205/55 R16
- 215/45 R17
Pneumatiky pro Škoda Superb
- 225/45 R17
- 205/55 R16
- 225/40 R18
- 235/45 R18
- 215/55 R17
Pneumatiky pro Škoda Kodiaq
- 235/55 R18
- 225/55 R17
- 235/50 R19
Pneumatiky pro Hyundai Tucson
- 245/45 R19
- 225/60 R17
- 225/55 R18
- 215/65 R17
- 215/65 R16
Pneumatiky pro Kia Ceed
- 205/55 R16
- 225/45 R17
- 195/65 R15
- 225/55 R16
- 205/50 R16
Testy pneumatik ADAC
Z energetického štítku a marketingového popisu od výrobce se toho o pneumatice nedozvíte nikdy tolik, kolik byste potřebovali. A nejúčinnějším způsobem, jak ověřit jejich kvalitu, je otestovat pneumatiky přímo za jízdy. To sice není pro koncového zákazníka vždycky možné, ale naštěstí existuje několik organizací, které se o to starají za nás.
K těm tradičním patří německá motoristická organizace ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Ta se zabývá testováním pneumatik, autosedaček, ale také třeba stěračů či autobaterií. Navíc provozuje vlastní flotilu aut a vrtulníků, pomocí nichž poskytuje asistenci řidičům v nouzi. ADAC pravidelně zveřejňuje výsledky svých testů zimních, celoročních i letních pneumatik, které vám mohou výběr výrazně usnadnit.
Výsledky testu letních pneumatik ADAC 2024
Letní pneumatiky pro vozy SUV v nižší střední třídě (215/55 R17)
Model pneumatiky | Celkové hodnocení* |
Continental PremiumContact 7 | 2,0 |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 |
Bridgestone Turanza 6 | 2,6 |
Fulda SportControl 2 | 2,6 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,7 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 |
Nexen N´Fera Primus | 3,0 |
Goodride Solmax 1 | 3,0 |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 3,1 |
Linglong Sport Master | 3,3 |
Vredestein Ultrac | 3,8 |
Výsledky testu letních pneumatik ADAC 2023
Letní pneumatiky 205/55 R16 V
Model pneumatiky | Celkové hodnocení* |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,0 |
Continental PremiumContact 6 | 2,0 |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,3 |
Nokian Tyres Wetproof | 2,3 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 2,3 |
Continental UltraContact | 2,3 |
Kumho Ecsta HS52 | 2,4 |
Hankook Ventus Prime4 | 2,5 |
Nexen N´Fera Primus | 2,5 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 2,6 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,6 |
Fulda EcoControl HP2 | 2,6 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 2,6 |
Debica Presto HP 2 | 2,7 |
Dunlop Sport BluResponse | 2,7 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,7 |
Sava Intensa HP2 | 2,7 |
Semperit SPEED-LIFE 3 | 2,7 |
Firestone Roadhawk | 2,8 |
BF Goodrich Advantage | 2,9 |
GT Radial FE2 | 2,9 |
ESA+TECAR SPIRIT PRO | 3,1 |
Barum Bravuris 5HM | 3,1 |
Viking Protech Newgen | 3,1 |
Norauto Prevensys 4 | 3,1 |
Apollo Alnac 4G | 3,2 |
General Tire Altimax One S | 3,2 |
Giti GitiSynergy H2 | 3,2 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 |
Uniroyal RainSport 5 | 3,3 |
Hifly HF 201 | 3,6 |
Cooper ZEON CS8 | 3,6 |
Westlake Z-107 | 3,7 |
Minerva F 209 | 3,7 |
King Meiler Sport1 | 3,8 |
Tomket Sport | 3,8 |
Michelin e Primacy | 3,9 |
Laufenn S Fit EQ+ | 3,9 |
Delinte DH 2 | 4,0 |
Zeetex ZT 1000 | 4,1 |
Avon ZV7 | 4,1 |
Radar RPX 800 | 4,1 |
Rotalla RH 01 | 4,7 |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | 5,3 |
Lassa Driveways | 5,3 |
Evergreen EH 226 | 5,4 |
Riken Road Performance | 5,4 |
DoubleCoin DC99 | 5,5 |
Premiorri Solazo | 5,5 |
*Hodnocení: 0,6–1,5 velmi dobré, 1,6–2,5 dobré, 2,6–3,5 uspokojivé, 3,6–4,5 dostatečné, 4,6–5,5 nedostatečné
Organizace ADAC není jediná, která se testováním pneumatik zabývá. Nezávislé testy provádí také například Autoklub ČR či německé magazíny Auto Bild, Firmenauto a Auto Zeitung – a samozřejmě spousta dalších institucí. Než se ale budete řídit výsledky podobných testů, ověřte si, že do něj nezasahoval žádný výrobce pneumatik.
Jak na výměnu letních pneumatik
Za přezutím nemusíte nutně každé jaro a podzim mířit do servisu. Pokud si na to troufáte, výměnu pneumatik zvládnete klidně i doma na zahradě. Stačí vám k tomu pár základních pomůcek, několik minut času a náš návod.
K výměně pneumatik budete potřebovat:
Letní pneumatiky (již namontované na ráfcích)
Hever
Klíč na matice a šrouby
Příručku k vozidlu
Jak na výměnu pneumatiky:
- Zaparkujte auto na rovné ploše s dostatkem prostoru. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku nebo zpátečku (u automatu P).
- Povolte šrouby na discích ještě před zvednutím auta. Neodstraňujte je ale úplně.
- Najděte v návodu k autu doporučené body pro umístění zvedáku a zvedněte pomocí něj auto ze země tak, aby bylo kolo ve vzduchu.
- Odšroubujte šrouby z disku zimní pneumatiky a sundejte ji.
- Nasaďte disk s letní pneumatikou. U směrových pneumatik je potřeba ohlídat, že šipka směřuje tam, kam má.
- Opět do kříže utáhněte šrouby na disku. Auto spusťte na zem a šrouby na zemi ještě dotáhněte. Hliníkové disky dotáhněte nadoraz, u plechových můžete dotáhnout menší silou.
- Stejným způsobem vyměňte zbylá tři kola.
- Zkontrolujte tlak v pneumatikách.
- Po ujetí cca 20 až 30 km znovu zkontrolujte utažení všech šroubů na kolech, příležitostně kontrolujte i tlak v pneumatikách.
Kolik stojí výměna pneumatik v servisu?
Pokud se do samostatné výměny pouštět nehodláte, pneumatiky vám rádi přezují v jakémkoliv autoservisu. Kolik za tuto službu ale zaplatíte, se liší servis od servisu. Částka se běžně pohybuje mezi 600 a 1500 Kč. A pokud nemáte k dispozici garáž, ve které byste přes léto uskladnili zimní pneumatiky, připravte si zhruba 200 Kč měsíčně za uskladnění pneumatik v servisu.
Jak udržovat a skladovat letní pneumatiky
Aby vás po zimě nečekalo nepříjemné překvapení ve formě poničených a deformovaných letních pneumatik, myslete na jejich správné uskladnění. Pokud se je rozhodnete uložit k zimnímu spánku ve vlastních prostorách, a nikoliv přímo v servisu, doporučujeme dodržovat několik základních pokynů.
- Očistěte pneumatiky po sezóně – Než letní pneumatiky uskladníte, důkladně se očistěte vodou a mýdlem. Odstraníte tak nečistoty, které by jim mohly škodit.
- Zkontrolujte dezén – Pro jistotu překontrolujte, zda jsou pneumatiky stále vhodné pro jízdu. Minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, ale pokud se k této hodnotě blížíte, zvažte na další léto pořízení nových.
- Vysušte pneumatiky – Po umytí počkejte, až pneumatiky úplně vyschnou. Jinak riskujete korozi ráfků.
- Skladujte pneumatiky na suchém, chladném místě – Pneumatiky uložte ideálně na suché místo bez extrémních teplotních výkyvů. Sklep nebo kůlna proto nemusí být dostačující, pokud se v nich drží vlhkost.
- Přikryjte pneumatiky – Pneumatiky přikryjte buď krytů, které jsou k tomu určené, nebo alespoň plachtou či pytli. Zabráníte tak usazování prachu a poškození slunečním zářením.
- Postavte pneumatiky – Pneumatiky byste neměli věšet (deformují se) ani skládat na sebe (poškodí se boční strany). Ideálně je postavte a vyskládejte vedle sebe.
- Nezatěžujte pneumatiky – I když vám pneumatiky zaberou hodně místa, nesnažte se využívat jako odkládací plochu. Způsobíte tak jejich deformaci.
- Pravidelně pneumatiky otáčejte – I ve vzpřímené poloze může docházet k opotřebení některých částí pneumatiky více než jiných. Během zimy je proto ideálně párkrát pootočte.
Nejčastější otázky při výběru letních pneumatik
Stále ještě jsme nezodpověděli některé z vašich otázek o letních pneumatikách?
Jak často bych měl kontrolovat letní pneumatiky?
Pokud chcete mít jistotu, že jsou vaše letní pneumatiky ve stoprocentním stavu, nezapomeňte je pravidelně kontrolovat. Jen tak máte šanci zachytit případné problémy či poškození včas. Zhruba jednou za měsíc byste měli provést kontrolu, která zahrnuje:
- kontrolu tlaku v pneumatikách
- kontrolu hloubky dezénu
- vizuální kontrolu bočnic a běhounu, při které hledejte poškození, boule, proděravění nebo průrazy
Jak dlouho vydrží letní pneumatiky?
Skutečná životnost vašich letních pneumatik samozřejmě záleží na mnoha faktorech. Rozhoduje o ní kvalita směsi, ale i to, jak často jezdíte a jak dobře se o pneumatiky staráte. Průměrný kilometrový nájezd letních pneumatik je o něco nižší než u celoročních. Pohybuje se mezi 30 000 a 60 000 kilometry. Pokud toho ale příliš nenajezdíte, dost možná se dříve dostanete na hranici 6 let, po které byste pneumatiky měli vyměnit bez ohledu na jejich stav.
Mohu používat letní pneumatiky v zimě?
Jaké pneumatiky můžete kdy používat, záleží mimo jiné na tom, v jaké zemi jezdíte. V České republice ovšem platí, že byste mezi 1. listopadem a 31. březnem měli mít nazuté zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm. Výjimkou může být výjimečně teplé počasí na začátku nebo na konci tohoto období, ale obecně stále platí, že u nás letní pneumatiky v zimě používat nemůžete.
Autor článku
Tereza Staňková
Redaktor
„Jmenuji se Tereza a srovnávání zboží patří mezi mé superschopnosti. Než se pro cokoliv rozhodnu, ať je to pračka, zubní kartáček, nebo konev na zalévání, udělám si důkladný průzkum a porovnám všechny produkty, které mi přijdou do cesty. A právě proto mě baví psát pro Homago. Snažím se, aby moje články pomohly čtenářům najít a vybrat přesně to, co hledají.“