Fyzika pro 6.roč.ZŠ a primu víceletá gymnázia - pracovní sešit
99 Kč
Přejít do obchodu
V roce 2006 vychází 3. díl z řady učebnic fyziky pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií - učebnice pro 8. třídu /tercii. Učebnice pro 6. ročník/primu byla vydána v roce 2004, učebnice pro 7. ročník/sekundu byla vydána v roce 2005. Jde o moderní učebnice, které věnují zvýšenou pozornost odbourávání izolovaného přístupu fyziky k probírané problematice, efektivnímu provázání obsahu jednotlivých učebních předmětů a maximálnímu propojení získaných poznatků s každodenní zkušeností žáků i s praktickými aplikacemi. Obsahově respektují Standard základního vzdělávání a současně nenásilně zavádějí prvky integrované výuky, které jsou významnou součástí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Učebnice mají jednotnou strukturu výkladu učiva. Tvoří ji základní část (vlastní učivo fyziky) a motivační část, zaměřená na propojení obsahu učiva fyziky s poznatky z dalších, zejména přírodovědných předmětů, a promítnutí teoretických poznatků do běžného života žáka. Učebnice pro 6. ročník/primu byla oceněna na mezinárodním knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem bronzovou medailí jako třetí nejlepší učebnice pro základní školy v Evropě.
Základní část
Vlastní učivo fyziky je zpracováno formou jasně strukturovaného, stručného výkladového textu bohatě doplněného kvalitním barevným obrazovým materiálem. Důraz není kladen na kvantitativní úlohy, ale na experimentální odvození poznatků a aplikace poznatků v praxi. Fyzika je prezentována jako přírodní věda mající klíčový význam pro pochopení praktických každodenních problémů. Nenásilný vstup do každé kapitoly umožňuje krátký motivační příběh. Tvoří most mezi životní zkušeností žáků a novými poznatky. Příběh naznačuje, které poznatky a dovednosti si žáci osvojí v příslušné kapitole. Klíčovým prvkem učebnic je velké množství názorných fotografií a ilustrací, které vhodně dokreslují učivo a umožňují žákům jednak snazší osvojení učiva, jednak propojení s běžným životem. Současně vytvářejí prostor pro integraci racionálního chápání s emocionálními prožitky.
Motivační prvky
Významnou funkci plní v učebnici lišta. Koncepčně klade důraz na myšlení ve vztazích, čímž povzbuzuje myšlenkové aktivity dítěte. Informace na liště mají především motivační charakter. Jejich úkolem je upozorňovat na souvislosti napříč přírodovědnými, ale i ostatními předměty, a tím umožnit žákům pochopení celé problematiky v širokém kontextu. Rovněž plní funkci pojítka mezi jednotlivými učebnicemi a umožňuje rozšířit praktické aplikace učiva fyziky v ostatních oborech činnosti. Na liště se nacházejí i údaje a zajímavosti související s historií fyzikálního poznávání. Nedílnou součástí lišty je i doplňující učivo, které umožní talentovaným žákům získat další podněty a poznatky a učiteli tvůrčí přístup ke zpracování vlastní koncepce výuky.
Obsah učiva
Učebnice jsou zpracovány v souladu s osnovami vzdělávacího programu Základní škola s přihlédnutím k požadavkům Co by měl umět žák základní školy z fyziky. Řazení kapitol je tradiční, umožňuje bezproblémový přechod žáka mezi různými školami. Do učiva jsou zařazovány i moderní aplikace (mobilní telefony, proudové jističe, elektrické spotřebiče, digitální měřicí přístroje). Netradiční je v učebnici pro 6. ročník zařazení kapitoly věnované určení polohy s popisem činnosti systému GPS. První odvozenou fyzikální veličinou, se kterou se žáci seznamují, je rychlost. Autoři vycházeli z toho, že pochopení vzájemných souvislostí mezi rychlostí, dráhou a časem je vzhledem ke zkušenostem dnešní generace mnohem snazší, než tradiční spojení hustota-objem-hmotnost. i v učebnici pro 7. ročník jsou některé kapitoly netradiční: Kreslíme grafy, Kapilární jevy, Přetlak, podtlak a vakuum, Proudění vzduchu a Optické klamy. Při jejich zpracování autoři vycházeli z toho, že zmíněné kapitoly mají velkou reflexi v praktickém životě a přitom jejich pochopení neklade na žáky zvláštní nároky. v učebnici pro 8. ročník je rozšířena kapitola Zvukové jevy o látku související s kmitáním a vlněním v obecnější podobě. k zvýšení praktického využití učebnice je zařazena kapitola Jak fungují elektrické spotřebiče, ve které jsou popsány i principy mikrovlnné trouby a chladničky. Takto pojaté učebnice umožňují v rámci školních vzdělávacích programů diferencovat výuku fyziky podle místních podmínek.
Součástí obou učebnic jsou rejstříky pojmů, usnadňující vyhledávání informací v učebnicích.
Pracovní sešit
Užitečným doplňkem ke všem učebnicím jsou pracovní sešity. Obsahují řadu jednoduchých efektních experimentů pro samostatnou činnost žáka, které zdůrazňují praktickou povahu fyziky a jejích zákonů. Zahrnují doplňovačky a obdobné úkoly, usnadňující pochopení a upevnění vědomostí žáků formou hry. Obsahují i řadu tradičních úloh na převody mezi vyjádřením veličin v různých jednotkách a číselné příklady procvičující zavedené vztahy. Vyjímatelnými přílohami pracovních sešitů jsou Přehledy učiva fyziky 6., 7. i 8. ročníku doplněné o přehledné tabulky...
Základní část
Vlastní učivo fyziky je zpracováno formou jasně strukturovaného, stručného výkladového textu bohatě doplněného kvalitním barevným obrazovým materiálem. Důraz není kladen na kvantitativní úlohy, ale na experimentální odvození poznatků a aplikace poznatků v praxi. Fyzika je prezentována jako přírodní věda mající klíčový význam pro pochopení praktických každodenních problémů. Nenásilný vstup do každé kapitoly umožňuje krátký motivační příběh. Tvoří most mezi životní zkušeností žáků a novými poznatky. Příběh naznačuje, které poznatky a dovednosti si žáci osvojí v příslušné kapitole. Klíčovým prvkem učebnic je velké množství názorných fotografií a ilustrací, které vhodně dokreslují učivo a umožňují žákům jednak snazší osvojení učiva, jednak propojení s běžným životem. Současně vytvářejí prostor pro integraci racionálního chápání s emocionálními prožitky.
Motivační prvky
Významnou funkci plní v učebnici lišta. Koncepčně klade důraz na myšlení ve vztazích, čímž povzbuzuje myšlenkové aktivity dítěte. Informace na liště mají především motivační charakter. Jejich úkolem je upozorňovat na souvislosti napříč přírodovědnými, ale i ostatními předměty, a tím umožnit žákům pochopení celé problematiky v širokém kontextu. Rovněž plní funkci pojítka mezi jednotlivými učebnicemi a umožňuje rozšířit praktické aplikace učiva fyziky v ostatních oborech činnosti. Na liště se nacházejí i údaje a zajímavosti související s historií fyzikálního poznávání. Nedílnou součástí lišty je i doplňující učivo, které umožní talentovaným žákům získat další podněty a poznatky a učiteli tvůrčí přístup ke zpracování vlastní koncepce výuky.
Obsah učiva
Učebnice jsou zpracovány v souladu s osnovami vzdělávacího programu Základní škola s přihlédnutím k požadavkům Co by měl umět žák základní školy z fyziky. Řazení kapitol je tradiční, umožňuje bezproblémový přechod žáka mezi různými školami. Do učiva jsou zařazovány i moderní aplikace (mobilní telefony, proudové jističe, elektrické spotřebiče, digitální měřicí přístroje). Netradiční je v učebnici pro 6. ročník zařazení kapitoly věnované určení polohy s popisem činnosti systému GPS. První odvozenou fyzikální veličinou, se kterou se žáci seznamují, je rychlost. Autoři vycházeli z toho, že pochopení vzájemných souvislostí mezi rychlostí, dráhou a časem je vzhledem ke zkušenostem dnešní generace mnohem snazší, než tradiční spojení hustota-objem-hmotnost. i v učebnici pro 7. ročník jsou některé kapitoly netradiční: Kreslíme grafy, Kapilární jevy, Přetlak, podtlak a vakuum, Proudění vzduchu a Optické klamy. Při jejich zpracování autoři vycházeli z toho, že zmíněné kapitoly mají velkou reflexi v praktickém životě a přitom jejich pochopení neklade na žáky zvláštní nároky. v učebnici pro 8. ročník je rozšířena kapitola Zvukové jevy o látku související s kmitáním a vlněním v obecnější podobě. k zvýšení praktického využití učebnice je zařazena kapitola Jak fungují elektrické spotřebiče, ve které jsou popsány i principy mikrovlnné trouby a chladničky. Takto pojaté učebnice umožňují v rámci školních vzdělávacích programů diferencovat výuku fyziky podle místních podmínek.
Součástí obou učebnic jsou rejstříky pojmů, usnadňující vyhledávání informací v učebnicích.
Pracovní sešit
Užitečným doplňkem ke všem učebnicím jsou pracovní sešity. Obsahují řadu jednoduchých efektních experimentů pro samostatnou činnost žáka, které zdůrazňují praktickou povahu fyziky a jejích zákonů. Zahrnují doplňovačky a obdobné úkoly, usnadňující pochopení a upevnění vědomostí žáků formou hry. Obsahují i řadu tradičních úloh na převody mezi vyjádřením veličin v různých jednotkách a číselné příklady procvičující zavedené vztahy. Vyjímatelnými přílohami pracovních sešitů jsou Přehledy učiva fyziky 6., 7. i 8. ročníku doplněné o přehledné tabulky...
další informace