258 Kč
Přejít do obchodu
Komunikace představuje jednu z nejdůležitějších lidských schopností. K tomu, aby člověk s ostatními lidmi mohl komunikovat, potřebuje dobře rozvinutou komunikační schopnost. Její narušení jsou mnohdy překážkou v edukaci a socializaci jedince. Narušené komunikační schopnosti se věnuje logopedie.
Tato učebnice oboru logopedie je určena studujícím speciální pedagogiky všech forem studia, ale může sloužit i k získání informací rodičům dětí s narušenou komunikační schopností i dospělým, kteří se s tímto problémem potýkají.
Autorka krátce analyzuje příčiny vzniku a hlavní příznaky jednotlivých druhů narušení. U jednotlivých kategorií stručně popisuje možnosti její diagnostiky a terapie. Najdete zde i pohled do historie oboru a dějiny péče o osoby s narušením komunikačních schopností. Systému poskytování logopedické intervence v České republice je věnovaná samostatná kapitola.
Součástí publikace jsou i ukázky z logopedické praxe.
Z obsahu:
Úvod
1.
Logopedie – vědní a studijní obor
1.1
Vymezení oboru logopedie
1.2
Historie péče o osoby s narušenou komunikační schopností
Literatura
2.
Komunikace a vývoj komunikační schopnosti
2.1
Vymezení pojmu komunikace
2.2
Řeč a jazyk
2.3
Fáze komunikace mezi lidmi
2.4
Verbální a neverbální komunikace
2.5
Vývoj řeči z logopedického hlediska – přehled stadií v ontogenezi dětské řeči
2.5.1
Přípravná (předřečová) stadia vývoje řeči
2.5.2
Vlastní vývoj řeči
2.5.3
Jazykové roviny v ontogenezi řeči
2.6
Základní pojmy z fonetiky
2.6.1
Dělení hlásek českého jazyka
2.6.2
Fonologická realizace prvků řeči
Literatura
3.
Narušená komunikační schopnost
3.1
Příčiny vzniku a klasifikace narušené komunikační schopnosti
3.2
Logopedická intervence
3.3
Pomůcky a přístroje v logopedické diagnostice i terapii
Literatura
4.
Kategorie narušené komunikační schopnosti
4.1
Narušený vývoj řeči
4.1.1
Opožděný vývoj řeči
4.1.2
Vývojová dysfázie
4.1.2.1 Etiologie vývojové dysfázie
4.1.2.2 Symptomatologie vývojové dysfázie
4.1.2.3 Diagnostika vývojové dysfázie
4.1.2.4 Terapie vývojové dysfázie
Literatura
4.2
Afázie
4.2.1
Vymezení termínu
4.2.2
Etiologie afázie
4.2.3
Symptomatologie afázie
4.2.4
Klasifikace afázie
4.2.5
Diagnostika afázie
4.2.6
Terapie afázie
4.2.7
Afázie u dětí
4.2.7.1 Etiologie afázie u dětí
4.2.7.2 Symptomy afázie u dětí
4.2.7.3 Edukace dětí s afázií
Literatura
4.3
Mutismus
4.3.1
Vymezení termínu
4.3.2
Klasifikace mutismu
4.3.3
Etiologie mutismu
4.3.4
Diagnostika a terapie mutismu
Literatura
4.4
Narušení článkování řeči
4.4.1
Dyslalie
4.4.1.1 Vymezení termínu
4.4.1.2 Etiologie dyslalie
4.4.1.3 Klasifikace dyslalie
4.4.1.4 Diagnostika dyslalie
4.4.1.5 Terapie dyslalie
Literatura
4.4.2
Dysartrie
4.4.2.1 Vymezení termínu
4.4.2.2 Etiologie dysartrie
4.4.2.3 Klasifikace dysartrie
4.4.2.4 Diagnostika dysartrie
4.4.2.5 Terapie dysartrie
Literatura
Tato učebnice oboru logopedie je určena studujícím speciální pedagogiky všech forem studia, ale může sloužit i k získání informací rodičům dětí s narušenou komunikační schopností i dospělým, kteří se s tímto problémem potýkají.
Autorka krátce analyzuje příčiny vzniku a hlavní příznaky jednotlivých druhů narušení. U jednotlivých kategorií stručně popisuje možnosti její diagnostiky a terapie. Najdete zde i pohled do historie oboru a dějiny péče o osoby s narušením komunikačních schopností. Systému poskytování logopedické intervence v České republice je věnovaná samostatná kapitola.
Součástí publikace jsou i ukázky z logopedické praxe.
Z obsahu:
Úvod
1.
Logopedie – vědní a studijní obor
1.1
Vymezení oboru logopedie
1.2
Historie péče o osoby s narušenou komunikační schopností
Literatura
2.
Komunikace a vývoj komunikační schopnosti
2.1
Vymezení pojmu komunikace
2.2
Řeč a jazyk
2.3
Fáze komunikace mezi lidmi
2.4
Verbální a neverbální komunikace
2.5
Vývoj řeči z logopedického hlediska – přehled stadií v ontogenezi dětské řeči
2.5.1
Přípravná (předřečová) stadia vývoje řeči
2.5.2
Vlastní vývoj řeči
2.5.3
Jazykové roviny v ontogenezi řeči
2.6
Základní pojmy z fonetiky
2.6.1
Dělení hlásek českého jazyka
2.6.2
Fonologická realizace prvků řeči
Literatura
3.
Narušená komunikační schopnost
3.1
Příčiny vzniku a klasifikace narušené komunikační schopnosti
3.2
Logopedická intervence
3.3
Pomůcky a přístroje v logopedické diagnostice i terapii
Literatura
4.
Kategorie narušené komunikační schopnosti
4.1
Narušený vývoj řeči
4.1.1
Opožděný vývoj řeči
4.1.2
Vývojová dysfázie
4.1.2.1 Etiologie vývojové dysfázie
4.1.2.2 Symptomatologie vývojové dysfázie
4.1.2.3 Diagnostika vývojové dysfázie
4.1.2.4 Terapie vývojové dysfázie
Literatura
4.2
Afázie
4.2.1
Vymezení termínu
4.2.2
Etiologie afázie
4.2.3
Symptomatologie afázie
4.2.4
Klasifikace afázie
4.2.5
Diagnostika afázie
4.2.6
Terapie afázie
4.2.7
Afázie u dětí
4.2.7.1 Etiologie afázie u dětí
4.2.7.2 Symptomy afázie u dětí
4.2.7.3 Edukace dětí s afázií
Literatura
4.3
Mutismus
4.3.1
Vymezení termínu
4.3.2
Klasifikace mutismu
4.3.3
Etiologie mutismu
4.3.4
Diagnostika a terapie mutismu
Literatura
4.4
Narušení článkování řeči
4.4.1
Dyslalie
4.4.1.1 Vymezení termínu
4.4.1.2 Etiologie dyslalie
4.4.1.3 Klasifikace dyslalie
4.4.1.4 Diagnostika dyslalie
4.4.1.5 Terapie dyslalie
Literatura
4.4.2
Dysartrie
4.4.2.1 Vymezení termínu
4.4.2.2 Etiologie dysartrie
4.4.2.3 Klasifikace dysartrie
4.4.2.4 Diagnostika dysartrie
4.4.2.5 Terapie dysartrie
Literatura
další informace