Pravopisné křižovatky - Stavba slova, slova příbuzná - Dagmar Chroboková, Zdeněk Topil

Pravopisné křižovatky – stavba slova, slova příbuzná vychází v edici Zatracená čeština nakladatelstvíTobiáš. Ta přináší soubory cvičení, jejichž prostřednictvím se děti naučí, jak postupovatpři řešení gramatických jevů, jako je například pravopis i/y po obojetných souhláskáchuprostřed slova i v koncovkách, jak se orientovat ve stavbě slova, … s následným procvičeníma zafixováním postupů. Úlohy jsou rozpracovány do postupných výukových kroků (seriace),které jsou graficky zřetelně odlišeny a vymezeny tak, aby s nimi děti mohly pracovat samostatně. Tento pracovní sešit je věnován stavbě slova, tedy učivu, se kterým se děti potřebují seznámitpřed probíráním vyjmenovaných slov (3. třída), stejně tak jako před učivem o pravopisuv koncovkách podstatných jmen, přídavných jmen i sloves (4. a 5. třída základní školy). Můžetejej používat samostatně, doporučujeme však kombinaci s naší novou řadou učebnic Českéhojazyka pro 1. stupeň základní školy, která začala vycházet v roce 2015. Variantou k těmtopostupům může být verze pro iPad. Testovací balíček Zatracená čeština najdete ke stažení naApp Store zdarma. Jak pracovní sešit používat?Sešit je určen k individuální práci dítěte pod dohledem dospělé osoby. Cílem cvičení je nácvika zafixování postupu v krocích, ale i rozvoj jemné motoriky, prostorové představivosti a manuálnízručnosti. Předtím, než začne dítě s jednotlivými cvičeními pracovat, nechte ho přečíst zadání a chtějtepo něm, aby vám vysvětlilo, co se od něj očekává. CvičeníV prvním bloku cvičení na stránkách 2–7 se děti seznamují s pochopením příbuznosti slov nazákladě vysvětlování jejich významu. V dalším bloku cvičení na stránkách 8–23 se učí hledat kořen slova. Vodítkem pro názornépochopení je čtvercová síť, do níž zapisujeme nebo nalepujeme slova příbuzná tak, abypísmena, která jsou příbuzným slovům společná, byla vždy zapsána pod sebou ve sloupečkutak, aby děti mohly vymezit, odkud kam se písmena pod sebou shodují – tedy odkud kam sahákořen. V prvních cvičeních tohoto typu nabízí pracovní sešit slova příbuzná k zapsání podsebe, v pokročilejší fázi musí děti slova příbuzná uvádět samy. Ve 3. ročníku se ještě kvůli vyjmenovaným slovům potřebují děti seznámit s pojmempředpona. Nevyhýbáme se ani příponové části, tu však nerozebíráme na jednotlivé přípony,jedná se o záležitost určenou spíše jazykovědcům než žákům 1. stupně základní školy. Další část sešitu od str. 28 se zabývá pochopením pojmu koncovka. Oceníte ji ve 4. a 5. ročníkuzákladní školy. Opět využíváme čtvercové sítě, tentokrát k tomu, aby si děti všimly a následněpochopily, že je to ta část slova, která se při skloňování nebo časování skutečně mění. I když jsou myšlenkové postupy abstraktní, a tudíž neviditelné, díky čtvercové síti a zápisudo ní získáme kontrolu, zda je postup dítěte uvědomělý. Není nutné, aby dítě vypracovalopři jednom sezení cvičení celé. Stačí třeba polovina, ale bez chyby. V okamžiku, kdy dítě úkolbezpečně chápe, mu naopak nebráníme doplnit i několik cvičení. Slova nebo jejich části určené k vystřižení najdete na konci sešitu. Pokud potřebujetemetodickou radu, určitě ji najdete v naší publikaci Zatracená čeština.
další informace

Mohlo by vás také zajímat

Zobrazit další knihy, cd a dvd pro děti